Hei,

Hvordan beregner/modellerer man forflytningen (displacement) på en bjelke som utsettes for kreftene i bildet (En linjelast ovenfra og en punktlast nedenfra) men står på et utbredt støtte?

Jeg har testet skyciv beam og structural 3D samt sbbalk 9.0, men det finnes ingen støtte for utbredt støtte(linear support).
Diagram av en kertobjelke 45x300 med en linjelast på 8.6 kN/m ovenfra og en punktlast på 17 kN underfra, støttet av betong.

Sist redigert:
Hvis jeg forstår din skisse rett, så har du en kertobjelke på en betongkonstruksjon som du vil belaste?
Hvordan du skal sette opp randbetingelsene og hvordan bjelken oppfører seg, avhenger jo helt av hvordan du har festet bjelken i betongen?
Er den limt langs hele underkanten eller bare festet i endene?
Lasten ovenfra vil jo gå rett gjennom Kertobjelken uansett og bare gi opphav til trykkspenninger vinkelrett bjelkeretningen. Hvordan din oppoverrettede punktlast påvirker utbøyningen oppover, er helt avhengig av hvordan Kertobjelken er festet i betongen som er ekstremt mye stivere enn bjelken...

Kertobjelken er ikke festet til betongen i det hele tatt, men ligger bare på den. Tanken er at punktlasten skal løfte bjelken en anelse fra betongen. Og spørsmålet er hvor mye.

Takk @tobbbias, men det er vel mer prinsippet hvordan man angriper dette problemet. Bjelkens egenskaper har jo betydning for resultatet men ikke metoden (forhåpentligvis og antakeligvis).

Alle eksempler og programmer jeg har sett støtter bare et antall støttepunkter (med vekt på punkter) som begrenser bevegelsene i visse akser. Det jeg skulle ønske å ha med i beregningen er dels en støtte som er utbredt (som en linjelast, men et støtte) og dessuten bare begrenser nedover.

Sist redigert:
Det veldig slitsomme svaret:

Sett opp elastiske linjens differensialligning for hver del (mellom steder noe endres, støtte, punktlast etc.). Du får 4 skjøtbetingelser ved hver overgang.

Enjoy ;-)

Hva er grunnen til spørsmålet, bare ren nysgjerrighet?
I for eksempel FEM Design er dette ikke noe problem å modellere.

@kashieda Takk :) Håpet kanskje på en snarvei, typ noe smart måte å bruke de tilgjengelige mekanismene for noe approximativt. Det er jo ikke direkte noe elementartilfelle.

For 15-20 år siden kanskje jeg hadde gjort et forsøk, men man blir ikke smartere med årene :)

@bossespecial Vil løfte en bjelke for å skyve inn pallbrickor, men innfestingen i bjelken har begrenset maksbelastning. Takk for tipset om FEM Design, skal se om jeg kan få til det der.

Sist redigert:
Kanskje ikke ser hele vidden av problemet men er ikke dette noe som en praktiker har løst ved å sette en brekkstang mellom Kertobjelken og betongen og evt øke vippekrafteffekten med et påtrukket rør til bjelken er løftet så mye at kompisen kan dytte inn skivene … .??

• Liker
C.Lundin
  • Laddar…
Jeg er ikke med på problemstillingen i det hele tatt, men blir det enklere om man "deler" bjelken på midten og betrakter den ene enden som fritt opplegg og midten som fast innspent?

Protte

• Liker
Ingenjören og 1 annen
  • Laddar…
Det mangler viktig informasjon om bjelkens lengde for å forstå om kreftene kan komme i likevekt.

• Liker
Ingenjören
  • Laddar…
@witten Bjelken er 13.5 meter og har støtte hele veien.

Beste svar

Du kan løse det tilnærmet med en enkelt prosents feilmargin med de programmene du har.

17 kN løftekraft vil aldri kunne løfte mer enn 1,98 m bjelke. Modellerer du en så lang to-støttebjelke med dine angitte laster tar kreftene ut hverandre og 0 kN går til endestøttene. Les av deformasjonen.

• Liker
Ingenjören
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.