Vurderer om det er nok med plater bare på baderomssiden (15 mm kryssfiner + gips på 70-regel) når man vil avskille lyd mot f.eks et soverom. Tanken når man har konstruert "baderomsveggen" fra Sikker Vann" må vel være at det er inkludert oppstivende plater på andre siden av reglene.
Finnes det kanskje en måte å forbinde reglene uten å overføre lyd?
Vedlegger et bilde på hvordan jeg mener, som er stjålet fra denne tråden:
https://www.byggahus.se/forum/threads/brandklassad-avskiljande-vaegg.326308/

Bygningsillustrasjon av en lydisolert vegg med gipsplater, trestendere og isolasjon av glassull. Viser lagene på en vegg i tverrsnitt.

H hydrolift skrev:
om det räcker med skivor bare på baderomssiden
Hva skal du ha på soveromssiden?

Når man skal lage en lydisolerende vegg pleier man å forskyve de forskjellige sidens stendere i forhold til hverandre, ha en større luftspalte samt helst bruke steinull som har høyere volumvekt.

• Liker
hydrolift
  • Laddar…
Gjør du ifølge vedlagt bilde kommer du til å få kjempebra demping mellom bad og soverom samtidig som veggen oppfyller kravene til "säker-vatten". Derimot er det en ganske dyr vegg å bygge. Jeg mener at det holder å fullisolere og fuge en 70mm stender med gips+plywood på den ene siden og gips x2 på den andre. Dessuten tar den beskrevne veggen også en masse plass.

• Liker
hydrolift
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Hva skal du ha på soveromsiden?

Når man skal lage en lydisolerende vegg pleier man å forskyve de ulike sidens stendere i forhold til hverandre, ha en større luftspalte samt helst bruke steinull som har høyere volummetning.
På selve soveromsiden så blir det OSB og gips.
Jeg mente at på stenderen som vender mot badet blir det ingen plate på den andre siden.
Men kom så på etter at innlegget var skrevet at man kunne gjøre stenderverket mot badet stødigere ved å sette en OSB på den mens soveromsveggen fortsatt ikke er åpen. Da blir den dog 1 cm ytterligere tykk. Og det kanskje avtar effekten av lydskillende vegg med en plate der. :thinking:

@sixten88, ja litt overarbeidet, men det blir servant og dusj og dermed avløp/vannrør i den veggen så spørsmålet er om det blir stille nok. Med tom vegg hadde jeg ikke fundert.

Forvisso tror jeg det holder med "enklad" 70-regel, altså plater bare på den ene siden.
Men om du er bekymret, kunne du jo legge dem overlappende og bruke en større regel på baderomssiden, f.eks. 120mm?

• Liker
hydrolift
  • Laddar…
Eller cc300 på reglene. Men det holder at veggen er enklad.

• Liker
hydrolift
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.