Hei, jeg trenger å lydisolere en yttervegg som leder ned lyd fra et bofelleskap til et kontor. På kontoret tenker jeg å bygge en vegg på ytterveggen og fylle med isolasjon, med luftspalte mot ytterveggen.
Men jeg er redd for at ytterveggen blir kald og at det kan dannes kondens på innsiden av den. Da vil man jo ventilere den, men det er direkte motsetning til lydisolasjon.
Spørsmålet er, er det en dum idé å legge en gulvvarmeslynge mellom veggene så den holder litt varme i ytterveggen.
Og så spørsmålet om ventilasjon. Jeg har mulighet til å koble den mekaniske avtrekksluften til veggen så den suger litt og lufter den veien. Eller så kan jeg bore et hull ut i fasaden og sette inn en vifte der som ventilerer. Tilluft til det da? Jeg har jordisolasjon under gulvet, det slipper opp litt lukt i kontoret. Så jeg vil gjerne suge fra gulvet, opp i veggen og så ut via enten vifte direkte ut da, eller via ventilasjonen. Men jeg er litt nervøs for å trekke ned fuktig luft fra kontoret ned i gulvet og ut i veggen.
Noen som har lykkes med å løse et lignende problem? Takknemlig for tips.