4.820 lest ·
16 svar
5k lest
16 svar
Luftspalte ved diffusjonsåpen løsning
Side 1 av 2
Hei!
Jeg er i ferd med å bygge en isolert bod for å bruke som gjestehytte. Jeg har forstått at man kan unngå luftspalten bak panelet hvis man holder det diffusjonsåpent. Fungerer det også i taket, det vil bli åpent til mønet.
Vegghumstruksjonen vil se slik ut:
Panel slamfärg
Vindpapp
Treullisolasjon
Dampbrems
Trepanel
Ville det fungert med lignende konstruksjon i taket med:
Takplater
Underlagsbelegg
Forskaling
Treullisolasjon
Dampbrems
Trepanel
Mvh Dcaprio
Jeg er i ferd med å bygge en isolert bod for å bruke som gjestehytte. Jeg har forstått at man kan unngå luftspalten bak panelet hvis man holder det diffusjonsåpent. Fungerer det også i taket, det vil bli åpent til mønet.
Vegghumstruksjonen vil se slik ut:
Panel slamfärg
Vindpapp
Treullisolasjon
Dampbrems
Trepanel
Ville det fungert med lignende konstruksjon i taket med:
Takplater
Underlagsbelegg
Forskaling
Treullisolasjon
Dampbrems
Trepanel
Mvh Dcaprio
Bak panelet skal det være luft. I taket går det an å bygge uten. Det er til og med en fordel ifølge mange. Da må du bytte ut underlagspappen med noe dampåpent.D Dcaprio skrev:Hei!
Er i ferd med å bygge en isolert bod for bruk som gjestehytte. Jeg har forstått at det går an å slippe luftspalten bak panelet hvis man holder seg dampåpent. Fungerer det også i taket, kommer til å bli åpent til mønet.
Veggens konstruksjon vil se ut som følgende:
Panel slamfärg
Vindsperre
Trefiberisolasjon
Dampbrems
Trepanel
Hadde det fungert med lignende konstruksjon i taket med:
Takplater
Underlagspapp
Råspont
Trefiberisolasjon
Dampbrems
Trepanel
Vennlig hilsen Dcaprio
Hvorfor skulle det gjøre det? Uten dampsperre får du inn mer fukt i veggen og desto større grunn til å ventilere bort den.D Dcaprio skrev:
Dessuten blir slagregn en ytterligere kilde til fukt i veggen ved at det ikke finnes en avskillende luftspalte.
En vegg bygger man jo alltid diffusionsöppen på utsiden, hvilket ikke er tilfellet for tak. I taket kan du hoppe over luftspalten under visse forutsetninger. I vegg er det ikke en god idé siden fasaden ikke er helt tett.D Dcaprio skrev:
Nei, du må ha en luftspalte i et tak. Men hvis du har en fuktåpen duk under pannene, er det nok med spalten mellom duk og panner. Men fuktigheten må på en eller annen måte komme ut. Jeg ser ingen fordel med en dampbrems innvendig.
Man trenger ikke luftespalte i vegg hvis du kjører diffusjonsåpent, men da må du alltid sørge for at panelet er malt med ikke-tett maling, dvs. normalt linolje eller slamfarge, slik er det på de fleste gamle hus og også ofte på en del nye fritidsboliger av fabrikktype. Men det bygger på at man har rimelig isolasjon (kanskje maks 145) og ingenting blir dårligere av å ha luftespalte. I tak kan man droppe det hvis man har en diffusjonsåpen ytre duk og bremse på innsiden, slik bygger man ofte i dag av økonomiske grunner. Men ingenting blir også her dårligere av at man har en luftespalte også i taket.
Angående luftspalte i tak finnes det forskjellige meninger om hvorvidt det er bedre å bygge med eller uten luftspalte. Jeg bygde selv uten i mitt hus og det hadde ingenting med økonomi å gjøre.G guggen skrev:Man trenger ikke luftspalte i vegg hvis du kjører diffusjonsåpent, men da må du alltid sørge for at panelet er malt med ugjennomtrengelig maling, dvs normalt linolje eller slamfarge, slik er det på de fleste gamle hus og også ofte på en del nye fritidshus av fabrikktype. Men det forutsetter at man har rimelig isolasjon (kanskje maks 145) og ingenting blir verre av å ha luftspalte.
I tak kan man droppe det hvis man har en diffusjonsåpen ytre duk og brems på innsiden, slik bygger man ofte i dag av økonomiske grunner. Men ingenting blir heller her verre av at man har en luftspalte også i taket.
ja det er det jeg har lest også. Bolighuset på tomten er bygget på den måten og har ikke vært noen problemer siden 60-talletG guggen skrev:Man trenger ikke luftspalte i veggen om du kjører diffusjonsåpent, men da må du alltid sørge for at panelet er malt med tett farge, dvs normalt linolje eller slamfarge, så er det på de fleste gamle hus og også ofte på en del nye fritidshus av fabrikktype. Men det bygger på at man har rimelig isolasjon (kanskje maks 145) og ingenting blir verre av å ha luftspalte.
På tak kan man droppe det om man har en diffusjonsåpen ytre duk og brems på innsiden, så bygger man ofte i dag av økonomiske grunner. Men ingenting blir her heller verre av at man har en luftspalte også i taket.
Du bruker hele tiden ordet diffusionsöppen, men hva mener du egentlig? Jeg antok at du mente uten dampsperre, men utad er alle vegger av denne typen diffusionsöppna. Luftspalte eller ei. Uttørkingen innover i rommet er liten så det er ingenting å fokusere på.D Dcaprio skrev:
Ellers henviser jeg fortsatt til mitt første svar.
Han mener at man ikke har en tett maling på fasaden. Jeg vil mene at man tross det får vel høy fuktbelastning utenfra uten luftspalte.