Hei

Jeg har bygget nytt hus (6 mnd) i en etasje 170 kvm og har en bekymring om ventilasjon (tilluft og avtrekk via spalteventiler i vinduene). Luften føles litt innestengt når man kommer inn i entréen og matos og andre lukter kan ta tid før de forsvinner. Vi har en åpen planløsning, men skal det være slik? OVK er målt og korrekt og alle ventiler er åpne.

Du har vel ikke både til- og fra-luft i spalteventiler? Noen form for mekanisk avtrekk må du ha i et nybygg. Er det en avtrekksvarmepumpe eller hva styrer det mekaniske avtrekket?

Nei ikke både og. Jepp avtrekksvarmepumpe.

R
Har dere peisovn så åpne spjeldet I annet fall foregående svar

Øk hastigheten på pumpen noen dager og kjenn etter om det forbedres.

Luften er ifølge tegningenes flyt. Skal man endre disse?

Jeg stenger spjeldet for kakkelovnen i henhold til instruksjonene. Hvorfor la det stå åpent?

R
så dere får litt naturlig ventilasjon, huset er med all sannsynlighet bygget for delvis naturlig ventilasjon. hvis jeg var dere ville jeg prøvd i en uke og sett om det blir noen forskjell

Ring firmaet som installerte systemet i stedet. Å skape selvtrekk via skorsteinen er imot de anbefalingene jeg fikk fra min installatør.

R
ok så huset ble ikke bygget med peisen fra starten da. ja hvis du ikke prøver naturlig trekk er det bare å se på mekanisk vent da. da trengte du jo ikke spørre hvis alt allerede er klart

Kamin er med fra start. Tenkte om hus kanskje er mer tunge i luften da de er nye?

tommib
Huset er garantert ikke bygget med noe selvtrekk om det er 6 måneder gammelt.

Snakk med prosjektøren eller med ventfirmaet. Det kan være at minimumsstrømmene de tegner inn i henhold til en tabell ganske enkelt ikke er nok. Et problem med moderne husbygging er at man må være så utrolig energieffektiv at komforten blir lidende.

Ok så vi kanskje trenger å øke trekken via avtrekket? Blir det ikke ekstra trekk om jeg åpner spjeldet i kakkelovnen?

tommib
Nja, det går ikke an å svare på uten å vite hvordan din ventilasjon er justert. Muligens kan det bli det, men det kan også bli slik at du får dårligere ventilasjon i andre rom siden trykkforholdene blir helt annerledes.

I de fleste litt mer avanserte tilfeller når man har mekanisk ventilasjon finnes det en kompenasjonsmekanisme for nettopp peisovner for å redusere påvirkningen på øvrig ventilasjon.

Bare å teste med ovnen da?

Teste bare å øke viften på avtrekkspumpen. En Nibe 750 burde være rundt 60% på 170 kvm så test å øke til 75 og se om det blir bedre. Øk bare den og vri ikke på tallerkenene da du trenger å justere dem med instrument.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.