Hei!

Kan noen hjelpe meg med en metode for å lokalisere hvor bjelkene/trelektene går i mitt 20-tallshus med trebjelkelag? Over bjelkelaget ligger et plankegulv i to lag, som ser ut til å gjøre det umulig å bruke en vanlig lektedetektor. Jeg skal bolte fast et safereskap i gulvet, så jeg må finne et stabilt festepunkt for å unngå å bare skru fast skapet i et par tynne bord med løs sand under...

Tusen takk på forhånd!

Et plankegulv i to lag høres ganske stabilt ut i og for seg, og man kan kanskje bruke noe som folder seg ut under gulvet ved montering, men en måte å finne gulvbjelkene på KAN være å bruke en sterk neodymmagnet for å finne spikerradene i gulvet som markerer bjelken.

(Har du et lag masonitt i gulvet med 1 mill. spiker i fungerer nok ikke dette....)

Takk for det tipset Ingeniøren! Jeg lette (forgjeves) etter spikerhoder på plankene for å finne stenderne, men din metode var jo betydelig smartere!!

Tenkte på det samme som ingeniøren, finnes gipsanker som man bretter ut på baksiden men de er ikke større enn m6.

Man bruker samme type når man sikrer glidesikre for stige mot tak. Man borer hull i rupanelet og bretter i et anker, de er m8 eller m10.
Det blir nok ikke svakere enn å skru i bjelkelaget.

Akkurat en sånn jeg mente, den burde fungere.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.