12.552 lest ·
15 svar
13k lest
15 svar
løfte opp HEA200 jernbjelke til mellomgulv?
Hei!
Så at noen i en annen tråd visste at en HEA220 veier ca 60kg per meter. Stemmer dette? Jeg har HEA200 og lurer på om noen vet hva de veier per meter.
Jeg skal prøve å få opp to as til et mellombjelkelag på 2.5 meters høyde. De er 4 hhv. 5 meter lange. Vi bor på et fjell så ingen kraner kan komme inn. Noen tips på hvordan man skal få opp dem?
mvh
Marcus
Så at noen i en annen tråd visste at en HEA220 veier ca 60kg per meter. Stemmer dette? Jeg har HEA200 og lurer på om noen vet hva de veier per meter.
Jeg skal prøve å få opp to as til et mellombjelkelag på 2.5 meters høyde. De er 4 hhv. 5 meter lange. Vi bor på et fjell så ingen kraner kan komme inn. Noen tips på hvordan man skal få opp dem?
mvh
Marcus
En slik bjelke tar jeg på skulderen
, nåja, den ene siden i alle fall. Lastpaller er nyttige til mye, bl.a. til støtte under en bjelke. Det går an å løfte litt om gangen, med en brekkstang = jernstang/planke/regel og så stable under etter hvert, en side av gangen. Det tar litt tid med slike jobber, hvis man nå er utålmodig, men går det ikke å kjøre inn i stua med en gaffeltruck, så får det gå med håndkraft, til en lav kostnad = noen øl.............
Burde også gå an å bygge 2 provisoriske 3ben og henge løfteblokk under dem for å løfte med. Nå avhenger det jo litt av om man har høyden fri, men det burde man ha hvis man ikke har noe der å feste noen løfteanordning i.
snuttjulle, en trebening er alltid bra å ta til, men jeg forutsatte at det finnes et tak 2,5 meter opp, derfor går det ikke med trebeningen, og så tar juh blokken sin plass. Man må også forutsette at rommet har sin begrensning, samt at bjelkene er minst like lange/brede som rommet, så derfor blir det til å knixe inn dem, om jeg har oppfattet det riktig.
Takk for gode råd.
Jeg skjønner greia med skinner og rør som man ruller bjelkene på.
Problemet er som dere har vært inne på med å få dem opp deretter på 2,50 meters høyde og lure dem inn på en overetasje der de skal felles inn i et mellomgulv. Jeg har fri høyde, men deretter skal de liksom dyttes inn i en åpning.
Legger ved et bilde av hvordan huset kommer til å se ut når bjelkene skal inn.
Jeg skjønner greia med skinner og rør som man ruller bjelkene på.
Problemet er som dere har vært inne på med å få dem opp deretter på 2,50 meters høyde og lure dem inn på en overetasje der de skal felles inn i et mellomgulv. Jeg har fri høyde, men deretter skal de liksom dyttes inn i en åpning.
Legger ved et bilde av hvordan huset kommer til å se ut når bjelkene skal inn.
som jeg forstår mener dere at man kan feste en vinsj eller talje i takfoten for å få opp bjelkene?
Det må vel være ganske solid skrue og festeløsning for å sette opp en sterk vinsj som skal løfte cirka 250 kg?
Det må vel være ganske solid skrue og festeløsning for å sette opp en sterk vinsj som skal løfte cirka 250 kg?
Kan du legge noe ovenfor åpningen. På diverse varehus kan man kjøpe manuelle vinsjer rimelig inkludert noen meter med bånd, brukes til båthengere bl.a. og kan rulle både frem og tilbake. Jeg kjøpte en på biltema for 250kr (klarer 500kg) når jeg skulle løfte opp en liten dreiebenk (250kg dog). Lagde en provisorisk stilling med vinsjen oppå, løftet dreiebenken og flyttet bordet under - pirkete men ikke svett i det hele tatt. Hvis du har mulighet til å sette opp to slike i hver ende, på oversiden av åpningen så har du en meget effektiv løfteanordning.
Vi la opp en 8 m HEB 280 (800 kg) med hjelp av paller og jekker.
Den første meteren opp løftet en traktor med pallegafler gjennom en bred døråpning, så la vi under paller og løftet en pallhøyde av gangen med jekken. Man må ta det rolig og passe på fingrene bare.
Den første meteren opp løftet en traktor med pallegafler gjennom en bred døråpning, så la vi under paller og løftet en pallhøyde av gangen med jekken. Man må ta det rolig og passe på fingrene bare.
250 kilo er ikke særlig mye faktisk så det er ikke noe større problem å løfte. En trebening eller i dette tilfellet kanskje bare en a-ramme som man så fester i husveggen blir et godt feste for en vinsj. Skulle tippe at det holder mer enn nok med 2st 45X95
Takk for rådene. Til slutt bygde jeg en rampe av to stk 45x170x5400. Så var vi fire stykker som hevet den opp ved hjelp av armkraft og tau. Vinsjen brydde vi oss ikke om siden den bare kan løfte 1 meter om gangen. I dette tilfellet var det en total strekning på knapt 6 meter. Se hjemmesiden for bilder og film: http://hem.fyristorg.com/warnby/bostad/dagbok/index.htm
Vi prøvde å gjøre det samme, men med et titalls "innleide" bekjente i stedet for traktor. Når vi var halvveis oppe, tok en av gutta i litt for mye, og kjørte begge føttene gjennom det råtne gulvet.mycke_nu skrev:
Han slapp unna med bare forskrekkelsen, da vi kom ned og hentet ham i krypkjelleren :eek:
Morsomt i etterkant, men det føltes litt ...sånn... akkurat da. Det hadde jo vært pinlig å ta livet av bekjentskapene før bjelken var på plass.
/ Fredrik
akkurat lik med samme mål hahaha la vi inn i gaRAGET i etterkant me.mycke_nu skrev:
gravemaskinen kjørte inn den så langt det gikk. så lånte jeg 40 SE paller å hadde 2 stk jekk å 2 stk valvstämp.
fungerte kanon.
mvh
snekker estwing