Vi har et hus fra 70-tallet med såkalt jodlerbalkong der to takstolbjelker er synlige. Ved egen ommaling av huset så jeg at oversiden av den ytre takstolen var veldig værpåvirket og spesielt på ett sted er treverket porøst og kunne fjernes. Se bilde.

Husets fasade ble byttet av firma for ca. 12 år siden og da malte man også takstolene. Det jeg tror jeg ser er at det ikke ble lagt noen grunning, og det kan kanskje være en grunn til slitasjen.

Som det ses på bildet er det tre deler. Midten er takstolen og den indre planken er fra da huset ble bygd, men jeg kjenner ikke helt funksjonen. Den ytre planken ble satt på ved bytte av fasade, men husker ikke helt hvorfor.

Mine funderinger:
1. Er skaden liten nok til å la være og bare olje og male, eller trenger jeg å få noen til å se på det? Jeg har målt fuktinnholdet, og det er ingen fukt i treet.

2. Hvis det er nok å fikse til selv, tenker jeg at det ville være bra å beskytte bjelken. Forslag til hvordan? En kantplate? Tjærepapp?

Takk for gode råd!

• Porøst treverk på en takstol med synlig slitasje, sett ovenfra. En stige og gressplen i bakgrunnen.
  • En værutsatt takstolsbjelke fra en joddlerbalkong med tegn til slitasje og porøst treverk, sett underfra, mot en bakgrunn av himmel og trepanel.
  • Synlig, værpåvirket bjelke med porøst treverk, del av en balkong. Gul stilasplattform og en kost i bakgrunnen.
  • Stillaser foran huset med synlige takstoler; noen deler av treverk viser tegn på slitasje og værpåvirkning.
Hei og velkommen til Byggahus forum!

Hva jeg kan se av bildene så er det hanebjelkene på to takstoler som er berørt. Hanebjelkenes oppgave er dels å forhindre at takstolene presser ut ytterveggene, dels å redusere dimensjonen på takstolenes høye ben (de skrånende delene). Hanebjelkene er i dette tilfellet bare utsatt for trekkrefter. Det skal mye til før den funksjonen går tapt. Derimot er det åpenbart at de har fått feil behandling eller kanskje ingen i det hele tatt. Å platekle dem på oversiden synes jeg høres ut som en god idé.

• Liker
Eleake
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Hei og velkommen til Byggahus forum!

Hva jeg kan se av bildene så er det hanebjelkene til to takstoler som er påvirket. Hanebjelkenes oppgave er dels å forhindre at takstolene trykker ut ytterveggene, dels å redusere dimensjonen på takstolenes høyt ben (de skrå delene). Hanebjelkene er i dette tilfellet bare utsatt for trekrefter. Det skal mye til før den funksjonen går tapt. Derimot er det åpenbart at de har fått feil behandling eller kanskje ingen i det hele tatt. Å kle dem med plater på oversiden synes jeg høres ut som en god idé.
Tusen takk for svar! Da kjører jeg på det!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.