51.124 lest ·
15 svar
51k lest
15 svar
Litt spørsmål om isopor-list.
Side 1 av 2
Allvitende
· Härifrån
· 789 innlegg
Jeg har nå anskaffet meg 16m taklist av isopor som er 50x50 og har profilen:
Nå funderer jeg på et par ting:
1. Bør jeg male listene på plass eller på gulvet.
2. Jeg har malt taket med hvit takmaling (matt) skal jeg male listene med takmaling eller listmaling (Vannbasert med glans 40)
3. Skal jeg ha rette skjøter eller gjæret (altså ved skjøting midt på veggen).
Noe annet å tenke på?
Kan legge til at jeg tenker å montere disse med latexfug.
Takk for svar!!
Nå funderer jeg på et par ting:
1. Bør jeg male listene på plass eller på gulvet.
2. Jeg har malt taket med hvit takmaling (matt) skal jeg male listene med takmaling eller listmaling (Vannbasert med glans 40)
3. Skal jeg ha rette skjøter eller gjæret (altså ved skjøting midt på veggen).
Noe annet å tenke på?
Kan legge til at jeg tenker å montere disse med latexfug.
Takk for svar!!
Allvitende
· Härifrån
· 789 innlegg
Ingen??
:-?
:-?
Jeg pleier å skjære rett og så sparkle og slipe. Maling én gang før og så gang på plass, som sagt...
Allvitende
· Härifrån
· 789 innlegg
OK! Takk for svar.
Da er det bare å teste, en maling før med takmalingen og rette skarver.
(som jeg har tenkt men man har jo tatt feil før...)

Alle andre små tips om emnet er alltid velkomne!
Da er det bare å teste, en maling før med takmalingen og rette skarver.
(som jeg har tenkt men man har jo tatt feil før...)
Alle andre små tips om emnet er alltid velkomne!
Latexfog holder mer enn godt nok, listene veier jo i prinsippet ingenting. Tørketiden er definitivt heller ikke noe problem. Jeg forstår ikke hvor du har fått "utrolig raskt" fra???
Hvis du tenker å bruke noe annet, husk at det er passende at det er overmalbart og at det går lett å tørke bort kliss og søl.
Hvis du tenker å bruke noe annet, husk at det er passende at det er overmalbart og at det går lett å tørke bort kliss og søl.
Allvitende
· Härifrån
· 789 innlegg
Jeg brukte Beckers latexfog. Ingen problemer med pølser med den i alle fall. Klem ut en solid streng (eller to hvis overflaten er bred) på listens festeflater, press listen på plass ordentlig og deretter med en gang med en fuktig oppvaskklut for å fjerne overflødig og jevne ut fugen. Husk at det kan gå med en del fugemasse.
P.s. Sparkle ikke skjøtene med latexfugen da den synker litt når den tørker og dermed er veldig vanskelig å få pent. Bruk latexsparkel i stedet. Sparkle 2 ganger og slip med fint sandpapir etter hver gang, så blir skjøtene usynlige.
P.s. Sparkle ikke skjøtene med latexfugen da den synker litt når den tørker og dermed er veldig vanskelig å få pent. Bruk latexsparkel i stedet. Sparkle 2 ganger og slip med fint sandpapir etter hver gang, så blir skjøtene usynlige.
passer på å spørre, hva koster disse frigolitlister per meter? Vurderer om jeg skal sette opp taklister eller ikke.
Allvitende
· Härifrån
· 789 innlegg
Jeg kjøpte listen Sonja i pakke med 2x2m, mener at meterprisen endte et sted rundt 37kr/m. (Kjøpt på Färgtemabutik)
De varierer ganske mye i pris avhengig av størrelsen/profilen du velger.lobbysleeper skrev:
Et hakk mer luksuriøst enn frigolit er polyuretanlistene som er betydelig dyrere, men som, i alle fall etter min mening, gir et helt overlegen resultat.
Allvitende
· Härifrån
· 789 innlegg
Nå er listene på plass! 
De ble montert med lateksfugemasse (fra ÖB).
Forbruk: nesten 1 tube til 15 m list, og da har jeg brukt lateks på:
* Begge festeflatene.
* I alle skjøter (inkludert etterskjønnelse av gjæring i 2 omganger)
* En streng mot taket
Jeg har ikke hatt noe problem med at lateksen skulle klumpe seg eller ikke feste, det er et suverent materiale å jobbe med om man bruker rikelig med Zalo+vann på fingeren når man holder på å "rydde opp" i fugene.
Listene gikk fint å kappe i gjærekassen. Det eneste jeg skulle ha gjort i etterkant er å fase kantene på de rette skjøtene ...men, men. >
De ble montert med lateksfugemasse (fra ÖB).
Forbruk: nesten 1 tube til 15 m list, og da har jeg brukt lateks på:
* Begge festeflatene.
* I alle skjøter (inkludert etterskjønnelse av gjæring i 2 omganger)
* En streng mot taket
Jeg har ikke hatt noe problem med at lateksen skulle klumpe seg eller ikke feste, det er et suverent materiale å jobbe med om man bruker rikelig med Zalo+vann på fingeren når man holder på å "rydde opp" i fugene.
Listene gikk fint å kappe i gjærekassen. Det eneste jeg skulle ha gjort i etterkant er å fase kantene på de rette skjøtene ...men, men. >