Renovator
· Stockholm
· 64 innlegg
Hei!
Sitter og skisser på et ganske stort loft som skal bygges mellom to betongvegger (yttervegger) samt en innervegg, som i en kantet U. Bjelkelaget vil bli festet i samtlige av disse veggene.
Siden jeg ikke vet nøyaktig hvordan innerveggen er bygget opp og hvor høy bæreevne den har, vil jeg styrke opp bjelkelaget/bærlinjen med en søyle på den veggen.
Av ulike grunner vil jeg at søylen skal bygge ut så lite som mulig fra veggen.
Spørsmål: Er det dumt å bruke en limtredrager som søyle, dvs. f.eks. 42/56x180 i stedet for en renodlet søyle på f.eks. 90x90?
Innser selvfølgelig at bæreevnen sannsynligvis blir svekket, men siden bjelkelaget allerede vil være festet i to bærende vegger, tenker jeg at belastningen ikke bør bli altfor høy på akkurat det punktet.
Sitter og skisser på et ganske stort loft som skal bygges mellom to betongvegger (yttervegger) samt en innervegg, som i en kantet U. Bjelkelaget vil bli festet i samtlige av disse veggene.
Siden jeg ikke vet nøyaktig hvordan innerveggen er bygget opp og hvor høy bæreevne den har, vil jeg styrke opp bjelkelaget/bærlinjen med en søyle på den veggen.
Av ulike grunner vil jeg at søylen skal bygge ut så lite som mulig fra veggen.
Spørsmål: Er det dumt å bruke en limtredrager som søyle, dvs. f.eks. 42/56x180 i stedet for en renodlet søyle på f.eks. 90x90?
Innser selvfølgelig at bæreevnen sannsynligvis blir svekket, men siden bjelkelaget allerede vil være festet i to bærende vegger, tenker jeg at belastningen ikke bør bli altfor høy på akkurat det punktet.
Ja om søylen står for seg selv så er det ikke å anbefale med en smal stolpe (ditt tiltenkte limtre) for den vil bøye seg lettere enn en 90x90..
Men sitter den mot en vegg så fungerer det med en smalere da man kan feste den i den svake retningen for å si det slik..
Men sitter den mot en vegg så fungerer det med en smalere da man kan feste den i den svake retningen for å si det slik..
Renovator
· Stockholm
· 64 innlegg
Renovator
· Stockholm
· 64 innlegg
Det ville jeg ikke føle meg trygg med. Er det altså en etasjeskiller i betong med en leilighet under?M Missionshuset Roslagen skrev:
Er du sikker på at det er dimensjonert for å tåle den økte punktlasten? Kraften må tas videre hele veien ned til grunnlaget.
Hvis du ser for deg en vanlig villa betongplate så er den både tykkere og betydelig mer armert der linjelast og punktlast skal tas opp.
Renovator
· Stockholm
· 64 innlegg
Ja, akkurat. Det er et mellometasjeskille.Q qvirre skrev:Det ville jeg ikke følt meg trygg med. Er det altså et mellometasjeskille i betong med en leilighet under?
Er du sikker på at det er dimensjonert for å tåle den økte punktlasten? Kraften trenger å tas videre hele veien ned til grunnen.
Hvis du tenker på en vanlig villa betongplate så er den både tykkere og betydelig mer armert der linjelast og punktlast skal tas opp.
Men bra poeng. Kanskje ikke helt tatt ut av luften. Må nok tenke gjennom dette litt, men man bør vel i det minste fordele lasten på flere enn en søyle.
Kanskje ender det med at jeg konsulterer en konstruktør før jeg setter spaden i jorden. Det er som sagt et ganske stort loft.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Avlasta limträbalk istället för stolpe?
Fritidshus -
Badrum dimensionering + vägg istället för limträbalk
Badrum -
Limtredrager i stedet for bærevegg i kjeller
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Spikre sammen 45x195 i stedet for limtrebjelke?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Istället för limträbalk
Altan & Uteplats