Har tatt bort en "gardinkarm" for å sette inn en dørkarm i stedet.

Åpningen er imidlertid altfor bred, så jeg tenkte først å sette inn to 12 cm planker på hver side. Og deretter skru karmen i de to plankene. Eventuelt en tykkere på siden der det er stein og mørtel, og skru karmen i den tykkere planken på den ene siden og i betongen på den andre.

Kan man lime fast plankene mot stein/mørtel og mot betongen i stedet for å streve med å bore, plugge og skru? Plankene må imidlertid sitte stødig da jeg skal feste karmen mot dem.

Hva tror dere?

• Åpning i vegg uten dørkarm, to treplanker lent mot veggen; stue i bakgrunnen med planter og bord.
  • Døråpning med fjernet karm, murvegger synlige på siden; treplanker står lent mot veggen ved siden av åpningen.
  • Åpning i vegg uten dørkarm, med synlig stein og gips. Innerom med skrivebord, hylle og planker i bakgrunnen. Hvit dør til venstre.
En korrigering.

Åpningen ble 95 cm etter at jeg fjernet all puss og mørtel. Karmen 89 cm, da de tydeligvis har en margin på en cm.

Så da blir det 2,5-3 cm på hver side å feste karmen i. Tar den tykkelsen som ligger nærmest.

Holder tykkelsen for å feste karmen i?

Hva er minimum tykkelse for å feste karmen i? Vil ha litt tynnere planke på den ene siden og tykkere på den andre, slik at karmen havner litt nærmere den ene veggen.

Sist redigert:
Jeg ville ikke lime hvis du skal feste en karm. Lei eller lån en ordentlig borhammer, så kommer jobben til å føles enkel. Du kan både lime og skru fast lekten, så vil de sitte som fjell. Deretter kan du enkelt skru fast karmen med vanlig karmskrue i trelektene.

• Liker
marp68
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Jeg ville ikke limt hvis du skal feste en karm. Lei eller lån en skikkelig borhammer så vil jobben føles enkel. Du kan både lime og skru fast lekten så vil de sitte som fjell. Deretter kan du enkelt skru fast karmen med vanlig karmskrue i trelektene.
Takk.
Nei, karmen tenkte jeg å skru fast.

Men om jeg forstår deg riktig, så kan jeg lime plankene mot veggene (ene siden betong, den andre løsere steinmateriale og mørtel). Og deretter skru karmen mot plankene.

Da åpningen ble større enn jeg trodde, limer jeg en planke også mot betongsiden, for å lette monteringen av karm. I stedet for å skru i betongen. Selv om jeg har slagbormaskin. Så mye enklere å skru i tre.

Holder det med en 12 mm planke å skru fast karmen i? Så kan jeg ha tykkere planke på den andre siden for at karmen skal komme litt mer mot den ene siden.

Noe spesielt monteringslim som anbefales? Jeg er svak for Biltema og Jula for deres priser.

Som sagt, jeg ville skruvd fast realarna /plankorna i betongen og lime. og så skruvd fast karmen med treskrue. men definitivt gjøre dette på den siden du skal henge døren. Folk pleier jo å bruke PL 400, Ville nok tatt litt tykkere enn 12 MM kanskje 18 MM plywood..

• Liker
marp68
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Som sagt, jeg ville skrudd fast realene /plankene i betongen og limt. og deretter skrudd fast karmen med treskrue. men definitivt gjøre dette på den siden du skal henge døren. Folk pleier jo å bruke PL 400, Ville nok tatt litt tykkere enn 12 MM kanskje 18 MM kryssfiner..
Aha, misforstod da. Du mener både skru og lime plankene mot veggene. Tenker du at limet kanskje ikke holder tilstrekkelig, når man så monterer karmen?

Beklager spørsmålet. Bare så lei av beinhard betong med småstein i som kompliserer det. Og porøs svart stein av ukjent slag i veggene som det er vanskelig å få noen plugg og skrue til å feste godt i.

Okei, PL400 har jeg hørt om. Takk.

Kjøpte også disse specialkarmskruer for å først skru fast i planke/regler/vegg og deretter kunne justere selve karmen.

Fungerer disse bra? Ser så mye reklame for dem.

A
Lim og skru fast passende trestykker. Å bore i kresen betong er ikke noe problem med riktig borhammer og fireskjærsbor. De andre, mer porøse, steinene er sannsynligvis en slags lettbetong eller lettklinker. Der fungerer det helt utmerket med lettbetongskrue med forsenket hode. For sikkerhets skyld kan det være lurt å forbore planken for å lette forsenkningen og minimere risikoen for overstramming i steinen.

• Liker
marp68
  • Laddar…
A Emil_K skrev:
Lim og skru fast passende trestykker. Bore i kranglete betong er ikke noe problem med riktig borhammer og firekantsbor. De andre, porøse, steinene er sannsynligvis noen lettbetong eller lettklinker. Der fungerer det utmerket med lettbetongskruer med forsenket hode. For sikkerhets skyld kan det være lurt å forbore bordet/planken for å lette forsunkningen og minimere risikoen for overdragelse i steinen.
Akkurat, det er mest det porøse materialet jeg er mest uvenn med. Det blir aldri helt bra å dra noe i dette materialet. Og betongen inneholder stein som noen ganger har skapt problemer når jeg har satt opp hyller osv.

Er risikoen altså at limet ikke holder slik at jeg bør skru for sikkerhets skyld også?

Hvor mange skruer per planke anbefales i tillegg til limet? Planken er jo tilsvarende karmen i høyde, altså to meter. Holder det med to eller tre stykker?

Prøv å finne ut hva slags vegg det er.. Som Emil K skrev så finnes det flere forskjellige skruer for lettbetong som man kan skru uten plugg. Hvis det er betong så er det sånn at man plugger først. Når det gjelder porøse vegger funker det vanligvis å skru med skruer med litt grovere gjenger hvis man forborrer. Min TV 55 tommer sitter på veggen med 7 treskruer rett inn i puss. Avhengig av hvordan det fester velger du antallet skruer. Men jeg ville anslå at 4-5 per side + lim er nok. Grunnen til lim hvis det er porøst er at du får ekstra holdbarhet med lim. En dør veier ganske mye på karmens side hvis den åpnes og lukkes.

Det finnes masse forskjellige typer av karmskruer og karmhylser. Hvis du kjører som vi sier så sørg for at skruene som du har til karmhylsene kan skrus i tre.

• Liker
marp68
  • Laddar…
A
Risikoen med å kun lime i porøse steinmaterialer er jo at limet kun fester seg i det aller ytterste laget av steinen og at det laget kan løsne fra resten av steinen. Forsterk med lettbetongskruene i nærheten av der karmeskruene havner i bordet.

• Liker
marp68
  • Laddar…
Takk for klargjøring. Vil virkelig at det skal sitte ordentlig, da karmen deretter skrus i planken og døren brukes.

Kjenner meg dog litt nervøs, da en dørkarm må sitte bra når bruk av døren skaper vibrasjoner hele tiden.

Den ene veggen er altså steinhard betong, så der er det ingen fare. Slagboremaskin bare. Men den andre er som sagt en eller annen porøs stein. Se bildene. Legger ved et nærbilde av siden med det porøse materialet i den ene veggen.

Holder det med 50 mm bred planke? Betongveggen har en liten kloss, så det er bare plant 50 mm. På den andre veggen kan jeg dog sette en 70 mm.

• Nærbilde av en porøs steinvegg med ujevn overflate, som brukes i diskusjon om montering av dørkarm.
Disse karmeskruer er det. Kjøpte to lengder for sikkerhets skyld. 70 respektive 90 mm.

• Pakke med karmskruer M7x90 mm, 8 stk, fra merket Hard Head, vist i plastemballasje.
Forresten, hvilken diameter på skruen ville dere brukt for å skru fast plankene i veggsidene?

Skulle det kanskje være nok å bruke tre kortere plankebiter som jeg plasserer mellom veggen og de tre forborede hullene på karmen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.