På de stående veggreglene har jeg spikret liggende 45x45 hvor jeg tenkt å trekke strøm og isolere ytterligere. Utenpå liggende 45x45 blir det 12 mm kryssfinér og deretter 13 mm gips.

Spørsmålet er nå... hvordan gjør jeg i hjørnene og ved stående skjøter på kryssfinéren??? Må jeg kortle mellom 45x45-reglene eller klarer kryssfinéren seg uten støtte? Skjøtene på gipsen vil bli forskjøvet i forhold til kryssfinéren (bortsett fra i hjørnene selvfølgelig...).

Aner at risikoen for sprekkdannelse er stor uten kortling eller annen støtte, føles bare litt irriterende å ødelegge den fine kanalen for strøm og isolasjon med en masse kortlinger. For øvrig kan det nevnes at jeg tenker å montere kryssfineren stående siden jeg har stående stålregler montert under de liggende 45x45 (halve veggen leca, halve tre).

Noen ideer??

Du kan trygt ignorere kortlingene. Gipsen stabiliserer.
Hvorfor ikke legge kryssfinerplatene ned i stedet? Antar at du har c/c 1200 mellom 45-reglene. Gipsen skal naturligvis stå opp.

• Liker
Krypton
  • Laddar…
Ok, høres bra ut å slippe kortla.

Tror også du har rett i liggende plyfa, låste meg ved stående på grunn av uregelmessig c/c avstand for visse bjelker. Men, har målt igjen etter ditt svar og ser at kuttene i plyfaen blir likt ved stående resp. liggende, og da vinner jo liggende siden jeg får færre skjøter.

Hjørnene er jeg ikke helt sikker på ennå, kanskje bør jeg kortla der i alle fall.

PeterB skrev:
...Hjørnene er jeg ikke helt sikker på ennå, kanskje bør jeg kortslutte der i alle fall.
Det er alltid bra for stabilitetens skyld, men litt mer utfordrende hvis du vil legge VP-rør rundt hjørnet. Et tips er å sette en 2"x4" på platen og deretter spikre en 2"-regel på denne i hjørnet.

Vi kortler alltid i hjørnene.
Et tips hvis du vil trekke rør i hjørnet
er å sette en 45/45 vinkel plate i hjørnet
å skru i. En tynn plate som brukes til
platevegger blant annet.
Du setter bare platen mot din 45 regel
fra gulv til tak og fester den enten
med korte sponplateskruer eller kort spiker.

Mvh Putte

Jøss Putte, det var et lysende tips!! Tusen takk, så gjør man naturligvis.

• Liker
Slottet9
  • Laddar…
Til tjeneste !

Mvh Putte

ByggPutte skrev:
Vi kortlar alltid i hjørnene.
Et tips om Du vil dra rør i hjørnet
er å sette en 45/45 vinkel plate i hjørnet
å skru i. En tynn plate som brukes til
platevegger bla.
Du setter bare platen mot din 45 regel
fra gulv til tak og fester den enten
med korte sponsskruer eller kort spiker.

Mvh Putte
Den er bra. Pleier selv å gjøre det når en mellomvegg møter yttervegg.

Absolutt, det blir så stabilt som helst - og raskt går det også.!

En av grunnene til at jeg holder til på Byggahus er at jeg vil lære meg nettopp det. Oppvokst i leilighet som jeg er, med mitt første hus å pusle med, har jeg ikke en anelse om hva dere snakker om nå!
Om noen kunne forklare med hjelp av et bilde eller en enkel illustrasjon ville jeg vært uendelig takknemlig.

MVH
Ronnie

Får nok legge opp et bildearkiv
hjemme så man kan sende ut bildene
etter hvert som de etterspørres ;).
Siste jobben ble det nok 100 bilder.
Skal ta litt mer konstruksjonsbilder ved anledning.

Mvh Putte

OK, jeg får vel gi meg til tåls...

MVH
Ronnie

Ellers kan man ta to kortere kortlinger akkurat der man trekker rørene. 16mm uten kortling gir ingen merkbar svekkelse.

Jo, 4.000 bilder under byggingen er aldri feil... :)

Jeg kortla også i hjørnene og man kommer likevel forbi med rørene om kortlingene ikke gjøres full lange:
el_horn_1_smal.jpg

el_horn_2_smal.jpg

ByggPuttes plåttips var derimot betydelig bedre! Så får det bli i neste hus....:D

Prinsippet med metallplater vises ellers her ved sammenføyning av tak med forskjellige vinkler:
tak_1.jpg

tak_2.jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.