Hei, mine terrassebord har ligget løst på terrassens bjelkelag siden i august i fjor, mitt spørsmål er om jeg kan skru dem fast nå som de er eller om jeg skal fukte dem? De skal skrus fast med skjulte skruer fra K-Rauta som gir 2 mm avstand mellom bordene (PROF systemet, en side av gangen).

Er det ikke lettere å øke mellomrommet så du får bredden på bordet "bredde" pluss 2 mm f.eks. 28x120 blir 122 kant til kant? Men spør der du har kjøpt tingene så kan de svare på hvordan akkurat deres system er ment å brukes.

Z z_bumbi skrev:
Er det ikke lettere å øke mellomrommet så du får bordets "bredde" pluss 2 mm for eksempel 28x120 blir 122 kant til kant? Men spør der du har kjøpt greiene så kan de svare på hvordan akkurat deres system er ment å brukes.
Takk for svar, jo tanken er å ha 2 mm mellom hver bord, men vet ikke om det er greit å skru fast bordene så når de har ligget løse så lenge og tørket.

S
V Villläramer skrev:
Takk for svar, jo tanken er å ha 2 mm mellom hver planke men vet ikke om det er greit å skru fast plankene så når de har ligget løst så lenge og tørket.
Poenget var at du ikke skal legge med 2 mm glippe. Hvis du måler dine terrassebord så er de nok 117 mm f.eks. og ikke 120 mm.

Jeg hadde målt planken. Så la jeg en bit i vann en uke så vet du senere

A
Anbefalingen på 120mm terrassebord trykket terrassebord er 126mm kant til kant, kjører du 122mm når de er tørre så vil de svelle og bli bom tette til høsten og den våte perioden.

D Daniel 109 skrev:
Når de er tørre trenger du å legge dem på spesifikt kant-til-kant avstand. Ikke med 2mm glipe. Det blir for lite med tørr trall.
Det er så Svenskt træ anbefaler å gjøre uansett. Se tabell 3
[lenke]
Takk for info om mellomrommet. Jeg kan altså skru dem fast når de er tørre med 6 mm mellomrom uten at skruene knekker når terrassebordene blir våte og sveller?

Rejäl skrev:
Anbefalingen for 120mm trykkimpregnert terrassebord er 126mm kant til kant, hvis du bruker 122mm når de er tørre vil de svulme opp og bli helt tette til høsten og den våte perioden..
Takk for svar, det blir 6 mm.

• Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.