Hei,
Jeg har havnet i en prekær situasjon. Skulle bare kaste ut et par garderober fra en gang og skru opp litt Elfa-hyller. Det viste seg at det ikke lå noen gulv under garderobene, og plutselig har jeg og samboeren (naivt) besluttet at vi legger fliser i hele gangen.. dessuten ville det vært fint med gulvvarme (el). Ingen av oss har vært i nærheten av et lignende prosjekt tidligere, men vil jo gjerne lære oss. Tør vi å gi oss i kast med dette?
Huset er bygget på trebjelkelag og det ligger sponplater som undergulv. Har jeg forstått det riktig at jeg begynner med å legge gulvgips, deretter "ruller jeg ut" varmegolvet som så avrettes med flytsparkel?
Takk på forhånd! Vi kommer ikke til å klare dette uten dere.
Jeg har havnet i en prekær situasjon. Skulle bare kaste ut et par garderober fra en gang og skru opp litt Elfa-hyller. Det viste seg at det ikke lå noen gulv under garderobene, og plutselig har jeg og samboeren (naivt) besluttet at vi legger fliser i hele gangen.. dessuten ville det vært fint med gulvvarme (el). Ingen av oss har vært i nærheten av et lignende prosjekt tidligere, men vil jo gjerne lære oss. Tør vi å gi oss i kast med dette?
Huset er bygget på trebjelkelag og det ligger sponplater som undergulv. Har jeg forstått det riktig at jeg begynner med å legge gulvgips, deretter "ruller jeg ut" varmegolvet som så avrettes med flytsparkel?
Takk på forhånd! Vi kommer ikke til å klare dette uten dere.
Sist redigert:
Takk for svaret! Ok så da legger man først ut gulvvarmen og legger deretter på flytesparkel? Og deretter legger man fliser på sparkelen?Jonatan79 skrev:
Bra spørsmål, trenger jeg å fjerne sponplatene for det? Gangen er ca 7m 2, pluss tre trinn.
Før primer på sponplatene, deretter gulvvarme og til slutt flytsparkel. Sjekk at gulvet er i vater før dere begynner så blir resultatet av flytsparklingen bedre.
Ser dere kanskje gulvsvillene der garderoben sto?
Ser dere kanskje gulvsvillene der garderoben sto?
Takk igjen! Ok høres jo greit ut likevel! Nei ligger dessverre sponplater der også, så ingen bjelker synes 😬Jonatan79 skrev:
Legger opp noen bilder av nåværende situasjon. Vi vurderer å faktisk bruke avrettingsmassen som gulv i stedet for å legge fliser.
To vurderinger:
1. Kan man på noen måte sparkle trappen slik at den også får "avrettingsmasse" farge/følelse?
2. Hvordan skal jeg tenke med gulvvarmen. Trenger veggen å åpnes for kontrollen eller går det å unngå? Kan jeg legge gulvvarmen før jeg ringer elektrikeren for tilkobling?
To vurderinger:
1. Kan man på noen måte sparkle trappen slik at den også får "avrettingsmasse" farge/følelse?
2. Hvordan skal jeg tenke med gulvvarmen. Trenger veggen å åpnes for kontrollen eller går det å unngå? Kan jeg legge gulvvarmen før jeg ringer elektrikeren for tilkobling?
Flytsparkel er ikke laget for overflatesjikt, vil smuldre opp og slites raskt. Det går kanskje å legge fliser i trapp også, skru fast gips først hvis det er tilfelle. Sjekk hvordan elektrikeren vil ha installasjonen, hvis han i det hele tatt godkjenner at dere legger ut slyngen selv.
Renovator
· Värmland
· 1 175 innlegg
Skal være rå primer på gulvplater, så legg armering og få elektrikeren til å stripe i dem, deretter sparkel 10mm over sløyfen for god varmefordeling, sjelden elektrikeren lar noen privatperson legge sløyfe selv hvis du ikke vet hva du gjør, så skal sløyfen måles før og etter,
Takk for innspill! Da ender vi nok opp med å legge fliser men droppe gulvvarmen 👍
Må ikke det enkleste da være å legge gulvgips på sponplatene og trappa, og deretter fliser på det?
Må ikke det enkleste da være å legge gulvgips på sponplatene og trappa, og deretter fliser på det?
Hei igjen, Phuu nå har jeg lagt gulvgips i hele gangen + nesten hele trappen. I ettertid skulle jeg ønske at jeg hadde satset på flytsparkel i hele gangen i stedet. Nåvel..
Overta trappetrinnet (som skal være i nivå med vaskerommet) flytsparklet jeg. Dette ble ikke helt jevnt, og det finnes et par groper. Går det an å korrigere på i ettertid uten å flytsparkle?
Overta trappetrinnet (som skal være i nivå med vaskerommet) flytsparklet jeg. Dette ble ikke helt jevnt, og det finnes et par groper. Går det an å korrigere på i ettertid uten å flytsparkle?
Jeg brukte Casco husfix rapid til å lime gulvgipset. Var litt for ivrig når jeg blandet med vispen, så det sprutet derfor en del på fasade, grunnmur og på oppkjørselen (gatestein)…
F*n, det sitter fast! Finnes det noe bra middel man kan løse opp dette med, eller hvordan gjør jeg best for å få det bort?
F*n, det sitter fast! Finnes det noe bra middel man kan løse opp dette med, eller hvordan gjør jeg best for å få det bort?