Bygning: En friggebod som skal brukes nettopp som bod. Uisolert.
Problem: Når rammen har kommet opp, ser vi hvor høy den blir.
Bredden er 255 cm. Saltak.
Takbjelker skulle være 45x95 (innkjøpt) med hanebjelker som hviler på raftet.
Takkvinkel enten 15° eller 8°.
Takfot 30 cm.
Råspont og papptak
Lave vindskier.
Spørsmål
Finnes det en metode for å senke yttertaket som faktisk er fornuftig?
Jeg vurderer å skråskjære takbjelkene slik at de slutter ved ytterkanten av raftet og deretter skru fast "konsoller" som en forlengelse av bjelkene. Konsollene lager jeg av grovere lekter. Jeg tjener ca. 10 cm på høyden og konsollene skal "bare" bære takfoten.
Jeg innser at jeg må forsterke takbjelkene f.eks. ved at hanebjelken går ned til underkanten av raftet (45 mm) på de tre takstolene som ikke har støtte av vegger.
Synspunkter eller andre forslag?
Problem: Når rammen har kommet opp, ser vi hvor høy den blir.
Bredden er 255 cm. Saltak.
Takbjelker skulle være 45x95 (innkjøpt) med hanebjelker som hviler på raftet.
Takkvinkel enten 15° eller 8°.
Takfot 30 cm.
Råspont og papptak
Lave vindskier.
Spørsmål
Finnes det en metode for å senke yttertaket som faktisk er fornuftig?
Jeg vurderer å skråskjære takbjelkene slik at de slutter ved ytterkanten av raftet og deretter skru fast "konsoller" som en forlengelse av bjelkene. Konsollene lager jeg av grovere lekter. Jeg tjener ca. 10 cm på høyden og konsollene skal "bare" bære takfoten.
Jeg innser at jeg må forsterke takbjelkene f.eks. ved at hanebjelken går ned til underkanten av raftet (45 mm) på de tre takstolene som ikke har støtte av vegger.
Synspunkter eller andre forslag?
Vi har allerede fire forskjellige takvinkler på huset/tilbygde rom, så jeg tenkte å gjenbruke en av dem.
Akkurat nå heller det mot 15 ° og da å senke på en eller annen måte selv om jeg vingler. Skal det være 15° må jeg til og med senke for å klare 3 m grensen. Dette oppdaget jeg i morges da jeg bygde den første stolen og innså at jeg hadde regnet feil.
Akkurat nå heller det mot 15 ° og da å senke på en eller annen måte selv om jeg vingler. Skal det være 15° må jeg til og med senke for å klare 3 m grensen. Dette oppdaget jeg i morges da jeg bygde den første stolen og innså at jeg hadde regnet feil.
Ikke vurdert å heve bakken rundt omkring litt i stedet hvis takvinkelen er viktig?Z z_bumbi skrev:
Marklov kreves neppe om man hever noen dm, jeg tenker et lag grovt grus rundt boden.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Entrepenadens kostnad avsevärt lägre än vad jag betalar dem.
Juridik -
Panel som yttertak på lekestue
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Lägre bänkhöjd vid kortare "baksektion"?
Kök -
Färgen från nymålat yttertak flagnar av
Hantverkare -
Fastighet med byggnad värderad lägre än 50000 (typkod 213)
Köpa & Sälja hus