Vi har en låve som vi gjerne vil endre slik at takstolene ikke trenger "trekanten" ned til gulvet.
Finnes det løsninger?
Låven er 12 meter bred, og det er de røde bjelkene vi vil erstatte med en annen konstruksjon som ikke påvirker gulvflaten. Veggene er et sted mellom 4-5 meter høye før taket. Låven er 40 meter lang. Skissen er ikke målestokk.
Sånn ser det ut i dag. Det er cirka 3,5 meter mellom takstolene.
Jeg har en lignende konstruksjon på min gamle låve, men der står de der skråavstivningene på et hanebjelke ca. 1,5 m ned på veggstolpene, ovenpå det hanebjelken så ligger bjelker på tvers over og et gulv på dem. Bjelkene er foruten å bære gulvet også et must for at veggene skal holdes sammen og ikke presses ut.
For å veksele av streverne er det "bare" å feste en limtrebjelke mellom de vertikale stolpene.
Men mistenker at du er ute etter at skråstreverne også gjør hele bygningen stabil i sideveis, så ja, det må løses også. Det går an å gjøre på litt forskjellige måter, eks stabilisere kortsidene og krysse mellom takstolene
Rediger: man får såklart feste skråstreverne i nye limtrebjelken før de kappes.
TS, om det er en seriøs tanke bør man begynne med en konstruktør som kan regne på laster så får du en idé om kostnad.
10 stk takstoler som skal bygges, så på limtre hos Beijer og 90x315 burde fungere om man legger en på hver side, dvs 20 stk.
Bare det er 150k
Så vil det bli en utfordring med å få noen til å garantere at det holder, det ser jeg som den største utfordringen som kanskje velter hele prosjektet.
For om en konstruktør skal regne på innfestninger i gamle stokker, vil denne nok sikre seg så ikke snekkeren drar i en fransk treskrue akkurat der stokken er litt råtten.
Nåværende takstol står stødig i bakken. Den trenger ikke et stødig tak eller vegg.
Ser man på taket så ser man planker i en retning som ikke gir stød til veggen.
Bytter man til den foreslåtte takstolen er det ingen stabilitet igjen i konstruksjonen. Det blir svaiende som en våt kartong.
Nåværende takstol står stødig på bakken. Den trenger ikke et stødig tak eller vegg.
Ser man på taket ser man bord i en retning som ikke gir stød til veggen.
Bytter man til den foreslåtte takstolen er det ingen stabilitet igjen i konstruksjonen. Det blir svaiende som en våt kartong.
Ja, derav må man krysse mellom takstolene og stive opp kortsidene.
Takk for alle svar. Får fundere videre om det er, som dere sier, en urimelig tanke 🥲 Drømme er lett men så skal pengene og virkeligheten spille også🤥
Ja, tror du må veie hvor mye de er i veien kontra kostnaden for å i det hele tatt få fram et tilbud og i neste steg tilbud for jobben.
For å stive opp hele låven i sideleddet trenger det nok å gjøres f.eks vindlastberegninger, så å få fram tegninger for å kunne be om tilbud kanskje drar opp til 50-100k.
En grov gjetning fra meg som gjerne gjetter for lavt for jeg misliker å betale for mye...