Hei. Stilte akkurat dette spørsmålet i en annen tråd, men innså deretter at diskusjonen var 8 år gammel, så jeg legger det ut her også så flere ser det.

Jeg skal selv legge våtromsbelegg i en bod der jeg skal ha vaskemaskin, altså forhåpentligvis aldri noe rennende vann på gulvet, og det er derfor jeg våger meg på å prøve selv.

Før jeg legger belegget skal jeg også bygge selve boden, som vil bli ca. 65x102 cm innvendig. Hadde tenkt å feste gulvlistene og deretter før jeg bygger videre oppover legge våtsjikts-/våtromsbelegg på denne lille overflaten - føles som det blir lett å komme til da. Over gulvet og en 1-2 cm kant av våtromsbelegget som stikker opp, blir det bare enkel trepanel eller OSB-plate eller lignende. Som sagt, det skal bare være en bod. Inntil er det garderobe, så hadde ikke tenkt på noen egentlig vegg engang.

Min bod skal altså ha vaskemaskin og også varmtvannsbereder i seg samt innkommende vann (har nettopp lagt dette ved hjelp av VVS). Det er betonggulv akkurat nå, og jeg skal i morgen støpe igjen hullet for innkommende vann og gulvsluket (Purus).

Hva tror dere om min plan å legge våtromsbelegg selv i dette lille rommet på denne måten?

Når man har muligheten til å så å si bygge våtrommet fra bunnen av, som jeg nå gjør, finnes det noen smarte forberedelser man kan gjøre for å lette arbeidet for seg selv?

Et spørsmål til: kan man leie de riktige verktøyene (spesielt Puruskniv og sveiseapparat), eller må man kjøpe disse? Ikke så sannsynlig at jeg kommer til å legge flere våtromsbelegg i fremtiden nemlig, så det er ikke noe jeg trenger etter at dette er klart.

Et alternativ er selvfølgelig å prøve å få tak i et parti billig klinker - kanskje potensielt en enklere og billigere løsning for et så lite område - spesielt hvis jeg må kjøpe de overnevnte verktøyene?

Mvh, Erik

Beste svar

BirgitS
Lattjo-Snickaren Lattjo-Snickaren skrev:
Ovanfor gulvet og en 1-2 cm kant av våtromsmatten
Om du vil følge de regler som finnes, og ikke få problemer med forsikringsselskapet, skal oppbrettet være 5 cm.

Det er ikke lett å få hjørnene pene og tette, det finnes en del bilder i forumet som ser ganske skrekkinngytende ut.

altså forhåpentligvis aldri noe rennende vann på gulvet, og det er derfor jeg tør å prøve meg selv.
Reglene er i stor grad laget for å hindre at skjulte lekkasjer går ned i bæringen og der gjør stor skade før de oppdages.

Et alternativ er selvfølgelig å forsøke å få tak i et parti billig flis - kanskje potensielt er en enklere og billigere løsning for et så lite område - spesielt hvis jeg må kjøpe ovennevnte verktøy?
Du trenger jo også tetningsfolie med tilbehør, så det pleier ikke å bli billigere med fliser enn med våtromsmatte.

BirgitS BirgitS skrev:
Om du vil følge de regler som finnes, og ikke få problemer med forsikringsselskapet, skal oppbretten være 5 cm.

Det er ikke lett å få hjørnene pene og tette, det finnes en del bilder i forumet som ser ganske forferdelige ut.

Reglene er i stor utstrekning for å hindre at små lekkasjer går ned i stenderverket og der gjør stor skade før det oppdages.

Du trenger jo tetningsfolie med tilbehør også, så det pleier ikke å bli billigere med fliser enn med våtromsbelegg.
Ok 5 cm kant. Bra å vite! Men hvordan forholder denne preferansen seg hos forsikringsselskapene til terskler? Man har vel normalt ikke 5 cm høy baderomsterskel?

BirgitS
10 cm oppbrett angir visst GVK: https://www.gvk.se/branschregler/fr...-finns-pa-tatskikt-och-golvbrunn-i-tvattstuga Du bør selvsagt lese alle deres bransjeregler. Hvis vannet renner ut over terskelen, vil det vel merkes ganske snart. Det som er viktig å beskytte seg mot er små lekkasjer i en rørskjøt, for eksempel bak vaskemaskinen, slik at vannet siver ned i konstruksjonen over lang tid uten å bli oppdaget.

For baderom har jeg sett krav om at det skal være oppbrett mot terskelen og nivået der skal være minst 2 cm høyere enn gulvnivået ved sluket.

• Liker
Lattjo-Snickaren
  • Laddar…
Ok 5 cm kant. Bra å vite! Men hvordan forholder den preferansen hos forsikringsselskapene seg til terskler? Man har vel normalt ikke 5 cm høy baderomsterskel?
Nei, men du har jo minst 2 cm fall på gulvet innenfor terskelen i et baderom.

BirgitS BirgitS skrev:
Om du vil følge de regler som finnes, og ikke få problemer med forsikringsselskapet, skal oppbretten være 5 cm.

Det er ikke lett å få hjørnene pene og tette, det finnes en del bilder i forumet som ser ganske fryktelige ut.

Reglene er i stor grad til for å hindre at smyglekkasje går ned i konstruksjonen og der gjør stor skade før det oppdages.

Du trenger jo også tetningsfolie med tilbehør, så det pleier ikke å bli billigere med fliser enn med våtromsbelegg.
Regler om 5 cm gjelder vel våtrom?

BirgitS
A Andy78 skrev:
Regler om 5 cm gjelder vel våtrom?
10 cm oppvikk for vaskerom ifølge lenken i innlegg 4.

BirgitS BirgitS skrev:
10 cm oppbrett for vaskerom ifølge linken i innlegg 4.
Det ser ut til å være en anbefaling og ikke en offisiell regel?

Fordi det skal være sluk, er det nok lettere å få tett med tetningssjikt (og fliser) enn våtromsbelegg?

BirgitS
A Andy78 skrev:
Det virker å være en anbefaling og ikke en offisiell regel?
GVK:s bransjeregler er mer eller mindre definisjonen av hva som er fagmessig, og det er det som Forsikringsselskapene normalt krever at man følger for at det ikke skal bli problemer ved en skade.

Ok 5 cm kant. Bra å vite! Men hvordan forholder den preferansen hos forsikringsselskapene seg til terskler? Man har vel normalt ikke 5 cm høy baderomsterskel?
Her står det om døråpning: https://www.gvk.se/branschregler/tatskikt/tatskikt-vid-dorroppning/

takk for alle kommentarer. synes dog GVKs kommentarer angående våtromssoner etterlater en del å ønske. Spesielt er det ikke tydelig hvordan en vaskerom (eller "vaskeskap" i mitt tilfelle) klassifiseres. Jeg antar at det er sone 2 eller kanskje ikke klassifisert i det hele tatt, men siden jeg ikke vet, vet jeg heller ikke hvordan jeg skal forholde meg til alle deres regler og anbefalinger.

Min hensikt er altså å ikke ha verken tetningslag eller overflatemateriale på veggene.

BirgitS
I vaskerom trenger man ikke ha tettesjikt på veggene (mer enn oppkanten av gulvets tettesjikt).

Hva jeg har hørt fra en gulvlegger klassifiseres det som våtrom på gulvet hvis det finnes en sluk.

I så fall ville det altså være greit å dusje i et rom bare det finnes en sluk? Jeg tror det stilles høyere krav for å få kalles våtrom.

useless useless skrev:
I så fall skulle det altså være ok å dusje i et rom bare det finnes en sluk? Jeg tror det stilles høyere krav for å få kalles våtrom.
Njae, gulvet skal behandles som en våtromssone. Det blir ikke automatisk et våtrom å brukes som baderom.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.