Hei,
Skal forhåpentligvis få inspeksjonsmerknader på tomten utbedret, med løsning som krever mur med l-støtte. Hjørnet av tomten er noe mindre enn 90 grader, og der har entreprenøren tegnet inn en l-støtte med 90 graders vinkel så det dannes en liten kile mellom muren og tomtegrense og noen graders vinkel mot resterende mur, se bilde.

Er dette vanlig fremgangsmåte eller en kostnadsbesparende "snikløsning"? Jeg er totalt uvitende når det gjelder l-støtte men antar at det er langt fra umulig å kutte/støpe slik at hjørner kan anlegges med valgfrie vinkler, og at det ikke burde gi en altfor stor kostnadsøkning. Rette meg gjerne hvis jeg tar feil! Finnes det andre grunner f.eks. når det gjelder styrke til å bruke prefabrikkert 90-graders hjørne i stedet for å tilpasse det til tomtegrense?

Plantegning viser tomtegrense med 90-graders L-støttemur, med liten kile mellom mur og tomtegrense. Rødt sirkelmarkerer detalj.

L-profiler er i modul 90 grader, samt at de festes i hverandre, for å få til noe i hjørnet så stilles den til venstre dikt mot den høyre, kant i kant med utsidene, med den vinkelen som finnes vil det bli tett mellom elementene. Innfestningsdelene må da knekkes i samme vinkel for å dra sammen elementene. Med en slik montering vil det bli en oppstiving på 100 % i hjørnet og skal det gi seg må i prinsippet alt gi seg.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.