Hei, jeg prøver å skisse litt på hvordan vår tilbygging er laget. Grunnen er at jeg vil hakke ut limtrebjelkene på sidene, og bygge en (bærende) regelvegg som kompensasjon.

Tegning av bærende takkonstruksjon med markerte lengder: 3,3m, 2,3m og total lengde 4,8m. Rød trekant på toppen indikerer usikker del.

Slik ser det ut. Har ikke avdekket konstruksjonen helt, så den røde trekanten der vet jeg ikke hvordan det ser ut. Har ikke kunnet måle bjelkenes dimensjon heller. Taket er platetak med isolasjon og panel under (åpent til møne altså).

I de sidestilte bjelkene skal jeg hakke ut for vinduer (ellers blir de for lave). Da blir det så klart stolper ved siden av uthakkingen samt lekter med c-c 600 (45x95) resten av veggene. Altså gå fra selvbærende bjelke 4,8m til vanlig regelstamme med uttak for vinduer (og en dør). Men prøver å anslå hvor lite jeg kan ha igjen av bjelkene. Regner man på treveiledningen med uttak i yttervegg:

3D-modell av en bygning med detaljerte spesifikasjoner som snøsoner, taktype og konstruksjonsmål, inkludert åpning, høyde, bredde og takvinkel.

Så rekker en 45x145 C30. Kan jeg da si at det rekker å ha 145mm høyde av bjelken akkurat i åpningen, og sette søyler ved siden av? Eller er det optimistisk? Opplagsreaksjon i søylene er 2 x 7,4 kN i dette tilfellet. Høres lite ut?

Prøvde med å beregne et tak med 2 x 3,3m spennvidde ifølge nedenfor. Her er opplagskraften 8,4 kN per ås c-c 1200.
3D-modell av takstolkonstruksjon med dimensjoner og resultater for nyttjandegrad, deformasjon og opplagsreaksjoner. Tabellen viser spesifikasjoner.

Ja, noen som kan peke på om jeg er på rett spor? Høres ut som det skulle rekke med 145mm spart bjelke over vinduet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.