Hei!
Må bygge meg en garasje så jeg har noe å knote med i vinterhalvåret.. Nå er det sånn at jeg har en frisk låve og i den et fint fjøs! Hel og fin plate.
Tenkte å åpne opp to porter og bygge meg en dobbeltgarasje der i stedet! Bile bort båsene og lage plass til biler og scootere
MEN så snublet jeg over en greie.. Det er en bjelke i taket og bjelkestolper som går ned, og en av dem blir virkelig i veien..
Det er søylen nærmest på bildet jeg helst vil fjerne, alternativt flytte.
Tenkte å bygge en innervegg som skal gå jevnt med neste søyle.. Det er bare 2m mellom søylene så det blir nesten nokså trangt!
Noen kyndige på feltet som kunne gi meg litt hjelp! Legger inn flere bilder så dere får et inntrykk av hvordan det ser ut.
Det man kan gjøre er nok å sette inn en grovere bjelke med kun en støtte i midten.
Tar du bort en søyle er risikoen stor for at den eksisterende bjelken bøyer nedover på grunn av vekten fra bjelkelaget over.
Det ser ut som det først og fremst er snakk om en dimensjoneringshjelp du trenger.
Som nr 2, er trebjelkene i taket friske!
Som foregående taler, hva skal finnes på ø-våningen!
Ingen vil jo at huset skal falle som et korthus.
Trebjelkene i taket føles friske! Målene på bjelkene er 200x200 tømmer.
I etasjen over skal det i prinsippet ikke stå noe! Står helt tomt nå.. En skuter kanskje?
Hvis man skulle fjerne støtten så er det 5 meter mellom den andre stolpen og veggen.
Målet på garasjen er planlagt til 5x6 meter.
Er du sikker på at trebjelkene er skikkelig friske? Akkurat slik har man gjort i en slektnings uthus da takbjelkene ble råtne på grunn av fukt fra dyrene og begynte å svaie.
Jeg synes nok at du bør ansette profesjonell hjelp for å beregne din ombygging.
Det finnes kanskje gratisprogrammer på nettet, men en gammel bygning kan gjøre det vanskelig å overføre til dagens standard!
Har nok bestemt meg for å ha det som det er.. Det får nok bare bli en garasje for en bil, og så får man ha skutere ved siden av i stedet for to biler. Man trenger jo sjelden å skru med to biler samtidig
Men jeg har en fundering! Så at det var en sprekk på bjelken, tror man kan se den om man ser på det siste bildet. Går det an å reparere og forsterke en bjelke akkurat ved sprekken, eller må man bytte ut?
Hvis det går, tenkte jeg at man kunne prøve å slipe bort den verste rusten og hammerlakke bjelken som blir synlig.
Du kan også nytte hammarlakken (Hammerite) fullt ut og kun børste bort støv, skitt og løs rust. Deretter bare smække på i minst to lag. Sånn har jeg gjort i stallen vår, og det har fungert utmerket så langt (gjetningsvis 3-5 år, hukommelsen min er god, men kort).
Aha Ja slipper man ta rundkjøringen og sprute rundt en masse gnister i låven så er det jo bra! Stålbørste og hammarlakk! Perfekt!
Noen som vet hvor man kan kjøpe en sånn vinsj man kan koble på en bjelke?
Min vurdering er at den der jernbjelken og søylene kun har hatt som funksjon å støtte trebjelkene for å orke bære opp et antall 10-talls tonn høy oppå. 200 * 200 trebjelker som er friske vil klare en tom overetasje uten problemer. Se bare opp så de ikke er markangrepne. Veldig vanlig i gamle fjøs hvor fuktig luft fra dyrene og høyet lett skaper et dårlig miljø.
cem77, jeg tror det samme som deg faktisk! Men oppdaget en ting i dag da vennen min var over og skulle inspisere... Det er kun to trebjelker som ligger på den der jernbjelken! Resten av jernbjelken er omtrent 2-4 cm fra de resterende trebjelkene... Kan det være slik at nå når låven er tom for høy og greier i andre etasje, så har den hevet seg opp igjen?
Men jernbjelken ligger selvsagt killet inntil trebjelken på den nærmeste stående jernbjelken.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.