Martin_B
Om man har tykke dørkarmer, omkring 35mm, så er det ikke så lett å få til det så de kan åpnes helt opp uten bredere hengsler.

Finnes det noen standardløsning for dette, som man brukte før? Med tanke på at man hadde betydelig tykkere dørkarmer lengre tilbake i tiden? Eller lot man være å åpne dørene 180° og nøydde seg med kanskje 160-170°?

Jeg vil definitivt kunne åpne opp 180°, helt mot gulvlisten i prinsippet, så dørbladene kommer ut av veien.

Har lett etter gammeldagse hengsler som er bredere enn vanlig, men finner ikke slike. Deretter så kan de ikke være hvor brede som helst heller, for da går det jo ikke an å få opp døren for den saks skyld.

Sist redigert:
Hei.

Et vanlig hengsel på en innerdør i dag klarer å komme rundt en karm opptil 30mm (kanskje noen millimeter til, men da risikerer man å skrape).
Du kan kanskje bare flytte hengselet litt ut i karmen/dørbladet. Det holder jo med 3mm så får du 6mm mer rom i åpen stilling. Bare pass på så ikke dørbladet "hugger" i karmen på motsatt side.

Og ikke glem dørstopperen så slipper du hull i veggen etter håndtaket ;)

• Liker
Martin_B
  • Laddar…
Om du tenker på innerdører så var de gamle fôringslistene 12-15 mm ved kanten inn mot døren og 20-25 mm i ytterkant. I hvert fall her i distriktet. Ettersom listen hadde en slik kileformet profil fikk man en grei åpningsvinkel på døren selv med vanlige hengsler... men den ble ikke helt 180 grader. Frem til midten av 1800-tallet hadde man utenpåliggende håndsmidde hengsler som var naglet synlig utenpå dørbladet. Hengslet gikk på en "spår" altså en smidd krok som var slått inn i karmen. Selve hengselsleddet var grovt og stakk langt ut. Da ble dørene som regel åpnet 180 grader.

• Liker
Martin_B
  • Laddar…
Martin_B
Ok, det er kanskje ikke noen standardmetoder da, så å si, for vanlige, innfelte hengsler. Mer enn at de skulle vært litt bredere da.

Det jeg er bekymret for med om jeg setter de lenger ut, er at de ikke vil holde så godt i innfestningen. Dørene er av massiv tre og store, så de er tunge (mye å bære opp). Man kan forsåvidt sette ekstra hengsler så lasten fordeles.

Har også vurdert å lage karmene (skal uansett bygge nye) slik at de stikker litt ut foran kledningen, dvs. slik at kledningen ikke spikres i karmen men heller monteres ved siden av karmen i stedet. På den måten kan jeg la karmen stikke ut kanskje noen centimeter, så løser det jo en hel del problemer.

Spørsmålet er bare om det ser greit ut, eller om det ikke ser klokt ut... må nesten lage en liten prøvebit så man ser.

Det er viktig å få døren unna ved åpen stilling synes jeg. Mer plass og bedre på alle måter.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.