hei, Kan ikke bestemme meg for hvordan jeg skal få til mine foder og sokler i spisestuen.
Hvordan ville du ha gjort her?
1. Satt dem som på bildet og fikse gapet med mykis eller snekkerisparkel før maling.
2. Satt en skurkloss/foderkloss mellom sokkel og foder.
Fra begynnelsen hadde jeg egentlig tenkt å lage klosser, men siden jeg ikke kan få tak i planhøvlet i riktig format må jeg få dem laget av et snekkeri.
(Finnes en kloss som passer, men koster 200pix, jeg trenger totalt type 20 stk, er altfor gnien til å legge 4 lax på noen ***** klosser)
Det beror vel en del på stilen i øvrige huset.
Finnes det der skurklosser i flere rom?
Well, skal man gå på resten av huset, så er det egentlig tre soverom, som ikke har det. Men de er heller ikke renovert ennå. Så svaret er vel, nei det gjør det ikke. Men kommer kanskje til å finnes.
Har ikke helt bestemt meg ennå, men har i dagslaget bare kjøpt denne fôren til "valvene", kjører eventuelt en enklere fôr til dørene. Men kommer sannsynligvis få samme overgangsproblem uansett. Så kan bli klosser i alle møteområder hvis jeg bare bestemmer meg for det.
Det er klart, disse kan nok fikses ganske pent med sparkel.
Kan jo avslutte gulvlisten med en 45-graders sving rett ned i gulvet på de vanlige dørene der jeg eventuelt setter en enklere listverk.
Man kan jo gjøre det enkelt for seg selv og finne en dimensjon på metervare som fungerer som skurkloss.
Ikke det beste eksemplet her, men du forstår kanskje hvordan jeg mener:
[bild]
Ja, det jeg har vært inne på fra starten. Men jeg skulle trenge noe som er ca 25-28mm tykt og 95-100mm bredt. Og har ikke funnet det hos de lokale byggevarehusene. Det nærmeste jeg kan finne er type gles som er 28x95. De har avrundede kanter, så jeg må planhøvle baksiden på dem, noe jeg har tilgang til å låne. Hadde jeg funnet noe som var noen millimeter for tykt, kan jeg fase dem med overhåndsfrese om det trengs.
Uvanlige lister du har! Jeg har nok aldri sett lignende. Vil du ha en "vanlig" skurkloss og har tilgang til rikthyvel og er sparsom kan du kjøpe 45x120 regel som du høvler ned til 28 og faser en siden så den luter mot døråpningen.
Uvanlige lister du har! Jeg har nok aldri sett lignende. Vil du ha en "vanlig" skurkloss og har tilgang til en justerhøvel og er sparsom, kan du kjøpe 45x120 regel som du høvler ned til 28 og fasetterer en siden så den heller mot døråpningen
Jepp, så får det bli.
Får jo lett til 40 klosser på to 45x120-regler. For noen hundrelapper totalt.
Ja, det jeg har vært inne på fra starten. Men skulle trenge noe som er ca 25-28mm tykt og 95-100mm bredt. Og har ikke funnet det på de lokale byggevarehusene. Det nærmeste jeg kan finne er type gles som er 28x95. De har avrundede kanter, så må høvle baksiden på dem, noe jeg har tilgang til å låne. Hadde jeg funnet noe som var et par millimeter for tykt, kan jeg felle dem med overfres dersom det trengs.
Moelven har jo planhøvlet furu 27x95.
Bør passe utmerket.
Moelven har jo planhøvlet furu 27x95.
Bør passe utmerket.
[lenke]
Takk, ser også 27x118. Vet at ingen av de som selger Moelvens lister har dem i sortimentet hjemover. Men reiser nok til K-rauta for å kjøpe regelen. Kan sjekke om de tar hjem fra Moelven, de selger mye fra deres sortiment ellers.
Står Vestkysten på deg men den er jo ganske så lang. Men jeg er veldig sikker på at XL bygg i Kungsbacka har dette hjemme. Ring og sjekk om det ligger i nærheten..
Har en time til Kungsbacka, men har nå høvlet til alt i en kamerats verksted.
Både plan og rethøvelen er fra 1920-tallet. Og jeg er ganske uerfaren finsnekker. Men fikk det til ok.
Totalkostnad: 105kr for 6m (rekker til i hvert fall 40 klosser)
Arbeidsinnsats: 3t inkl. litt flaksing