Hei!

Vi har nettopp blitt ferdige med den nye garasjeoppussingen/bygget.
Garasjen er på totalt 73m2 med en tilbygd del på 23 (tidligere carport)
170 isolasjon i veggene 195 i loftsbjelkelaget, alt plastet.

Merket i går da jeg var oppe på loftet at det var is på undertaket samt på enkelte deler av takstolene nærmest gulvet. På julaften kjørte jeg inn en ganske nedfrosset stor amerikaner inn i den nybygde garasjen som tørket opp. Temperaturen i garasjen er ca 17 grader.

I løpet av litt over en uke har loftsluken vært åpen da vi har lagt gulv oppe på loftet. Min antakelse er at varm luft har steget opp fra garasjen og fått vann til å kondensere på undersiden av undertaket, men det merkelige er at det ser ut som om fuktig/varm luft har steget opp gjennom bjelkelaget og kondenssert langs med takstolene.

Tips om hva dette kan skyldes og hva man kan gjøre?

Det skal legges til at noen av regla til det nye gulvet på loftet var noe fuktige under montering (absolutt ikke våte). Dette problemet ble først lagt merke til etter at bilen ble satt inn i garasjen.

Det skal tillegges at den eneste ventilasjonen i garasjen er via ventiler i garasjeportene, oppvarmingen er luft/luft-varmepumpe.

Takk på forhånd!
Frost dannes på bjelker og takstoler av et loft i en nylig renovert garasje. To hvite spann og verktøy vises i forgrunnen.
Is på innsiden av råspont i et nybygd garasje. Fuktighet ser ut til å ha kondensert på treverket, potensielt pga. varm luft fra garasjen.
Veggen i nybygget garasje med en markert stikkontakt og trepaneler, delen av isoleringen og konstruksjonen vises.

Ingen ventilasjon på loftet?

ingen plast?

Joda, takfotsventilasjon finnes, men ingen ventilasjon i kortenden, dvs høyt oppe. Plastet nedenfra.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.