Hallo! Jeg har et bod som ble bygget frittstående og uisolert på 70-tallet. En gang på 80-tallet ble boden bygget sammen med huset, og i rommet imellom ble det laget en ny entré og hall til huset. I forbindelse med dette ble boden isolert på en minst sagt tvilsom måte. Veggen mellom hall og bod ser slik ut (fra hallen sett):
Tapetsert sponplate
Noen slags grovskåret spikerklekt
Noen slags presenning festet mellom stenderne (ikke tett)
45x95 stender + 95 mm glassull
Sponplate.
På innsiden av denne veggen i hallen sitter en elektrisk radiator. Da veggen ikke har vært damptett, har varm luft gått rett gjennom veggen og steget opp mot taket inni veggen og kondensert mot en liknende "presenning" som har ligget OVER isolasjonen i taket mot røttene, brettet ned mot veggen. Dette har resultert i at kondensvann har rent ned i veggen. Litt vanskelig å forklare, men jeg legger ved bilder av veggen! Nå må jeg selvsagt utbedre dette på en eller annen måte. Min første tanke var å helt skrelle av veggen og deretter legge inn 95 mm steinull, så dampsperre inn mot hallen som tapes med dampsperren i taket, deretter 45 x 45 + isolasjon og gips. Så tenkte jeg evt. å forlenge stenderne mot bodsiden for å få mer isolasjon. Høres dette fornuftig ut, eller tenker jeg feil? Tanken er å isolere boden på nytt og deretter holde 5-10 grader over vintrene. Er det dumt å ha plast i veggen mot hallen i så fall? Den andre veggen i boden grenser mot vaskerommet. Bygget på samme måte, men ikke fuktskadet, noe jeg synes er rart da det ofte blir fuktig i vaskerommet. Tanken er å utbedre den veggen på samme måte som i hallen om det fungerer. Kom gjerne med ideer og forslag! Mvh