Hei alle! Her kommer mitt første innlegg som jeg håper har kommet riktig. Vi har nylig flyttet til et nytt (for oss... bygd i 1968) hus. I kjelleren er ytterveggene isolert med blåbetong og siden airthings sier at vi har en del radon i kjelleren kan dette være en av årsakene (eventuelt også markradon). Ftx er ikke aktuelt men derimot forbedrer vi ventilasjonen med tilluft samt skal sette opp pax-vifter. Jeg vet at man kan kjøpe en gamma-måler (kommunen hadde ingen å låne ut...) og det kommer eventuelt gjøres for å se om disse veggene er en del/hele årsaken til radonmengden.
Men om disse veggene nå er årsaken og vi vil utbedre det synes såklart det beste være å rive dem (stammen er betonghulstein så det er bare det innerste laget som er blåbetong).
Kan man i stedet bygge ventilerte vegger? Hvordan skal disse da bygges når vi vil ha det lukket til rommet så ikke radonet kommer inn? Radontapet virker ikke å være noen høydare så den hopper jeg gjerne.
Takk for tips!
Men om disse veggene nå er årsaken og vi vil utbedre det synes såklart det beste være å rive dem (stammen er betonghulstein så det er bare det innerste laget som er blåbetong).
Kan man i stedet bygge ventilerte vegger? Hvordan skal disse da bygges når vi vil ha det lukket til rommet så ikke radonet kommer inn? Radontapet virker ikke å være noen høydare så den hopper jeg gjerne.
Takk for tips!
HeiCazyg skrev:
Hei alle! Her kommer mitt første innlegg som jeg håper er postet riktig.
Vi har nylig flyttet til et nytt (for oss... bygget 1968) hus. I kjelleren er ytterveggene isolert med blåbetong og siden airthings sier at vi har en del radon i kjelleren, kan dette være en av årsakene (eventuelt også markradon).
FTX er ikke aktuelt, men vi forbedrer ventilasjonen med tilluft og skal sette opp pax-vifter.
Jeg vet at man kan kjøpe en gamma-måler (kommunen hadde ingen å låne ut...), og det vil eventuelt gjøres for å se om disse veggene er en del av/hele årsaken til radonkonsentrasjonen.
Men hvis disse veggene nå er årsaken og vi vil utbedre det, synes det beste selvfølgelig å være å rive dem (skjelettet er betonghullstein så det er bare det innerste laget som er blåbetong).
Kan man i stedet bygge ventilerte vegger? Hvordan skal disse da bygges når vi vil ha det tett til rommet slik at ikke radonet kommer inn?
Radontapet virker ikke å være noen høydare, så den dropper jeg gjerne.
Takknemlig for tips!
Jeg leser nå i tråden og lurer på hvordan dere gjorde med deres blåbetongvegger?
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Hur bäst gjuta källarväggar byggda med skalblock
Grund & Markarbeten -
Hvilken plugg for skrue til gulvlist i blåbetongvegg
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Granne har blåbetong och gammal asbest i tomtgränsen
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Isolerade källarväggar
Grund & Markarbeten -
isolerade källarväggar på utsida OCH insida?
Isolering