Hei!
Er det noen som vet om kjernefuru som er "rød" og litt mørkere med noen 100 års historie, kan bli lysere med noen kjemiske behandlinger eller kun gjennom sliping. Vi holder på å kjøpe dette slags materiale som er tenkt til gulv, men vil helst ha et lysere gulv og vi har ingen anelse om hva gammel rød kjernefuru er for noe.
Er kjernefuru noe spesielt bra eller dårlig materiale?
Kan den som vet noe om dette hjelpe oss med et svar?
//Generelt
Er det noen som vet om kjernefuru som er "rød" og litt mørkere med noen 100 års historie, kan bli lysere med noen kjemiske behandlinger eller kun gjennom sliping. Vi holder på å kjøpe dette slags materiale som er tenkt til gulv, men vil helst ha et lysere gulv og vi har ingen anelse om hva gammel rød kjernefuru er for noe.
Er kjernefuru noe spesielt bra eller dårlig materiale?
Kan den som vet noe om dette hjelpe oss med et svar?
//Generelt
Kjernefuru finner man i kjernen på furu. Avhengig av hvordan furua har vokst, er det mer eller mindre. Mer anses ofte som bedre, fordi det er motstandsdyktig mot fukt og hardt som skam. Bra til gulv og utendørs, med andre ord. Ulempen er at det kan være vanskelig å male, fordi malingen 'glir av'.
OK
Hvordan er det med at den er akkurat rød? Går det an å behandle med lut eller annet for å få den lysere fargen. Vi vil ikke ha gule gulv som furu kanskje assosieres med, men er ute etter fine gamle gulv som er lyse i tonen? Så male har vi ikke tenkt, men mer ha såpeskurte lyse gulv som går litt mer mot det grå.
Vet noen?
Hvordan er det med at den er akkurat rød? Går det an å behandle med lut eller annet for å få den lysere fargen. Vi vil ikke ha gule gulv som furu kanskje assosieres med, men er ute etter fine gamle gulv som er lyse i tonen? Så male har vi ikke tenkt, men mer ha såpeskurte lyse gulv som går litt mer mot det grå.
Vet noen?
Du kan male eller lute, eventuelt olje med pigment. Men da lurer jeg på hvorfor du skal ha gammel kjernefuru i det hele tatt?
Jeg har ikke noe imot gule gulv, alt snekkertøy og tapet vi har er uansett så lyse.
Jeg har ikke noe imot gule gulv, alt snekkertøy og tapet vi har er uansett så lyse.
Vi har tenkt å renovere huset fra 1700-tallet og utvidelsen med samme materiale. I soverommene ligger det grangulv, og de er i den lyse fargen med herlig slitasje. Nå trenger vi å fylle på i haller og rom, og vi liker mer den lyse tonen som vi forbinder med et virkelig gammelt hus. Derfor ingen gule gulv og helst ikke mørke for at det skal passe med resten av huset.
Nå har vi funnet et gulv som er gammelt og skal passe for oss, og vi vil virkelig vite at det går an å behandle det slik at vi får det som vi vil ha det, for det koster jo en hel del å kjøpe dette.
Jeg gjetter derfor at svaret er at vi kan få lyse gulv med behandling
Nå har vi funnet et gulv som er gammelt og skal passe for oss, og vi vil virkelig vite at det går an å behandle det slik at vi får det som vi vil ha det, for det koster jo en hel del å kjøpe dette.
Jeg gjetter derfor at svaret er at vi kan få lyse gulv med behandling
Kjerneved brukte man til "finlir type vinduer" eller umalte vedboder/selv bjelker før i tiden, min far har en vedbod som har stått umalt i over 100 år uten synlige skader i dalene. Fargen kan gå fra gulaktig til rosarødt avhengig av hvor treet har stått og vokst.
Men kjøp et gammelt brukt gulv i gran og gjenbruk det, det vil absolutt bli det mest "riktige" i ditt tilfelle, og da er det jo også lyst som dere vil ha det. Massevis av hus rives så det må finnes 100.000-talls kvm grangulv fra tiden 1700-1950, og det er sikkert billig også.
MvH Jawen
Men kjøp et gammelt brukt gulv i gran og gjenbruk det, det vil absolutt bli det mest "riktige" i ditt tilfelle, og da er det jo også lyst som dere vil ha det. Massevis av hus rives så det må finnes 100.000-talls kvm grangulv fra tiden 1700-1950, og det er sikkert billig også.
MvH Jawen
Takk for svar. Vi har kjøpt gulvet nå og venter på å få det hjem. Jeg tror at det kommer til å passe bra med de øvrige delene i huset hvor det ligger brede planker (ca 30-45 cm). Jeg tror furu vil bli bedre fordi dette skal ligge i gangen og har høyere slitasje, og hva jeg hører så er grantregulv ganske sensitive. Jeg tror, og håper altså at hvis vi sliper det og behandler det og deretter lar det slites og eldes, så vil vi få det gulvet vi ønsker.
Hva jeg ikke blir helt klok på er forskjellen mellom grantregulv og furugulv. Hva er det egentlig jeg skal se etter for å se forskjellen?
//Generelt
Hva jeg ikke blir helt klok på er forskjellen mellom grantregulv og furugulv. Hva er det egentlig jeg skal se etter for å se forskjellen?
//Generelt
Det treet du beskriver høres for meg ut som tjæreved. Stubbene fra slike trær bryter man opp og brenner/brennte man tjære på. Det er på grunn av tjæren virket holder så bra.
Lukt på det når du har fått det hjem, tjæreved lukter tjære og pleier å være mørkt gult til rødt, og se fett ut når man skjærer i det.
Hvis det er det så tror jeg ikke du lykkes bleke det...
All furu pleier normalt å mørkne med tiden, så vidt jeg har sett i alle fall.
Lukt på det når du har fått det hjem, tjæreved lukter tjære og pleier å være mørkt gult til rødt, og se fett ut når man skjærer i det.
Hvis det er det så tror jeg ikke du lykkes bleke det...
All furu pleier normalt å mørkne med tiden, så vidt jeg har sett i alle fall.
Grangulv er fra gran og furugulv fra furu, den største kosmetiske forskjellen er nok normalt at det er mye småkvist i gran, mens furu ofte er nesten kvistfri. Deretter er gran mye mer holdbar/sterkere enn furu, alt konstruksjonstreverk som bjelkelag og takstoler er gran mens paneler og fasader ofte er furu.
MvH Jawen
MvH Jawen
Men gran er jo mykere enn furu så til gulv ville jo furu vært bedre. Deretter er jo også furu et mykt gulv hvis man sammenligner med eik og lønn f.eks. At man bruker gran som konstruksjonsvirke skyldes vel mye at det er billig. Gran er Sveriges vanligste treslag. Furu bruker man til synlige ting som trapper og dører, der "duger" ikke gran.
Du skal sammenligne forskjellige produsenter for hvor nøye de har valgt ut virket til gulvet; det kan være mer eller mindre del kvistinnslag og også passformen kan variere. Siden begge er myke tresorter, er det ikke så stor forskjell her, og hvis du ikke er en proff, ser du neppe forskjellen.Generellt skrev:
Du kan velge hvilket som helst av dem, da det er valget av overflatebehandling og vedlikehold som avgjør hvordan de eldes og hvilken farge de får.
fn76:
At gran er det vanligste treslaget kanskje er sant når det gjelder antall trær, men granens vekstsett gjør at man ikke kan utnytte så mye når det gjelder grovere bjelker, furu derimot vokser grovt og veldig rett.
Så det går sikkert 2,5 gran på en furu hvis vi snakker kubikk på gammelskog. Jeg er sikker på at gran er et klart seigere treslag når det gjelder holdbarhet ved belastning, og det er bare derfor man bruker det i konstruksjonsvirke som bjelkelag og takstoler. Skulle man kunne bruke furu til konstruksjonsvirke så kunne mye lengre lengder bli produsert og kjøpt, men nå er de flestes grenser ca 5,5 meter selv om jeg har sett noen som kan selge 6,8 m.
MvH Jawen
At gran er det vanligste treslaget kanskje er sant når det gjelder antall trær, men granens vekstsett gjør at man ikke kan utnytte så mye når det gjelder grovere bjelker, furu derimot vokser grovt og veldig rett.
Så det går sikkert 2,5 gran på en furu hvis vi snakker kubikk på gammelskog. Jeg er sikker på at gran er et klart seigere treslag når det gjelder holdbarhet ved belastning, og det er bare derfor man bruker det i konstruksjonsvirke som bjelkelag og takstoler. Skulle man kunne bruke furu til konstruksjonsvirke så kunne mye lengre lengder bli produsert og kjøpt, men nå er de flestes grenser ca 5,5 meter selv om jeg har sett noen som kan selge 6,8 m.
MvH Jawen
Når man selger tømmeret til en sagbruk (innkjøper) så skiller det ikke så mye på gran og furu, men de har jo litt forskjellige egenskaper. Jeg hadde inntrykk av at man f.eks. bruker gran som panel og fasader fordi når treverket tørker så "lukker det seg" og tar ikke opp fukt like lett som furu. Furu brukes mer til tømmer og snekkerarbeid innendørs.