Jeg har planer om å bytte ut vår kassett med en ny med bedre virkningsgrad.
For å få det riktig pent ville jeg måtte kutte av mursteinen ca. 2 cm på den ene siden.
Hva ville dere si er den beste måten å gjøre det på?
Min første (kanskje naive) tanke var å prøve med en huggmeisel, men det er kanskje vanskelig å få til det?
Er det bare vinkelsliper som gjelder? Hvordan gjør man det i så fall lenger inn i peisen, går det an å komme til med en vinkelsliper hele veien inn så å si?
Har du regnet på det der nøye? Hvor mye høyere effekt ville du fått med en "bedre" innsats egentlig? Hvor ofte fyrer dere og fyrer dere for oppvarming?
Helt enkelt ta bort innerste raden med murstein hele veien inn til "bunnen" av peisen og så sette tilbake.
Våger man å stole på at konstruksjonen holder for det sånn at ingenting raser?
Det er kanskje beste måten...
Ikke verdt å bruke en vinkelsliper ellers?
Det sitter jo ildfast tegl på sidene og de pleier bare være 1" tykke, så hvis du fjerner dem har du passende mål.
Det høres jo i så fall for godt ut til å være sant. Har ikke hatt tid til å sjekke det ennå. Så man må ikke ha ildfast tegl rundt kassetten for at den skal være godkjent?
Ildfast tegl har du på overflater som ilden kan nå. Har du en kassett så er det den som "holder orden" på ilden.
Og rundt kassetten trenger du deretter ikke-brennbart materiale og det oppfyller "vanlig" tegl.
Teglet er ca. 2 cm tykt, så planen er å slå det ned. Bruker man murpuss så for å pynte til kanten etter at man har slått ned teglet? Det vil sitte en dekkplate rundt kassetten, men jeg vil sørge for at hullet ikke blir for stort.
Takk for hjelpen!
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.