Har en takstol som havner rett over min tenkte ledning av ventilasjon.
Bilde 1 viser røret i rødt som er problemet.
Bilde 2 viser alt ovenfra, 2 stk ventrør dim 125 med isolering ca 210mm, det grønne røret gjør at jeg ikke kan flytte det røde lenger unna uten å lage en større trommel, noe jeg ikke vil da kaminen skal stå foran den skrå veggen.
Bilde 3. Vil da kappe av underramme / hanebjelke og skjøte ovenfor alternativt gjøre noe annet, det burde være mulig slik at jeg kan få mitt rør på riktig plass?
Mine to cent er å gjøre trommen større, noe du ikke vil gjøre. Eller sette bjelken høyere opp i hele dens lengde, det er ikke passende å skjøte som du har tenkt når det er såpass høye strekkspenninger som det er i underarmene.
Flatjern er veldig bra på "trekkende krefter", noe som (så vidt jeg kan se) er det du mangler i tegningene dine. Hvis du kunne "bygge ut" takstolen slik at du kan legge f.eks. et 50x5mm flatjern på hver side av ventilasjonsrøret nederst på takstolen, så er min følelse at du ville være i mål med veldig god margin.
Men før jeg begynner å tukle med sånt, ville jeg undersøkt Robert-san01's kommentar veldig nøye!
Flatjern er veldig bra på "dragende krefter", noe som (hva jeg kan se) er det du mangler i dine tegninger.
Om du kunne "bygge ut" takstolen sånn at du kan legge f.eks. et 50x5mm flatjern på hver side av ventilasjonsrøret nederst på takstolen så er min følelse at du ville være i mål med veldig god margin.
Men før jeg begynner å krangle med sånt ville jeg undersøkt Robert-san01's kommentar veldig nøye!
Da må jeg sette dem dit før jeg kapper så de tar opp lasten. Vil helst sette noe over som på bildet men med skrublekk.
Får se om det får plass rett mengde for å klare den dragende kraften.
Må de være isolert? Man bruker bare å isolere rørene om de går i et kaldt rom.
Det er kaldloft der takstolen er, i dag 95mm tak isolasjon vil bli mer men kanskje ikke i sommer da det er en del annet å gjøre i huset. Så røret er over isolasjonen med ca 80mm
Mine to cent er å gjøre tromma større, noe du ikke vil gjøre. Eller sette bjelken høyere opp i hele dens lengde, det er ikke passende å skjøte som du har tenkt når det er såpass høye strekkspenninger som det er i underarmene.
Finnes det program som kan kalkulere strekkpåkjennelse gratis, ellers er vel trusscon det eneste som finnes hva jeg vet.
Hei,
Har et lignende spørsmål. Skulle trenge å skjære av en liten bit av limtrebjelker til tak der det går opp i mønet for ventilasjonskanaler. Bjelken er 315 mm tykk og skulle trenge å skjære ut en liten rund del for ventilasjonsrør som skal få plass under. Røret er 125 mm og jeg trenger 30 mm av bjelken der røret skal passere. Tror dere dette går å gjøre uten å påvirke konstruksjonen for mye? Hvis ikke, kan jeg forsterke bjelken med spikbeslag eller lignende over det lille hullet?
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.