Hei
Holder på å bytte ut en gammel garderobe. Har tatt ut den gamle og tenkte å sette inn en som er 220 cm lang og 80 bred.
Problemet er at åpningen er 217,5 cm lang. Det mangler 2,5 cm for at skapet skal gå inn. Det er en bærende bjelke over som er i veien. Den er 4,5 x 17 cm tror jeg.
Spørsmålet er om man kan kappe 3 cm ut av bjelken for å få inn skapet. Se bilder:
Nei, det er upassende å sage i en bærende bjelke, spesielt i underkanten. Du kan erstatte den med en stålbjelke for å få ned høyden, men det er nok mer arbeid enn det er verdt.
Nei, det er upassende å kutte ut en bærende bjelke, spesielt i underkant. Du kan veksle den med en stålbjelke for å få ned høyden, men det er nok mer arbeid enn det er verdt.
Hei
Holder på å bytte ut en gammel garderobe. Har tatt ut den gamle og tenkte sette inn en som er 220 cm lang og 80 bred.
Problemet er at hullet er 217,5 cm langt. Det mangler 2,5 cm for at skapet skal få gå inn. Det er en bærende bjelke ovenfor som er i veien. Den er 4,5 x 17 cm tror jeg.
Spørsmålet er om man kan kappe 3 cm ut av bjelken for å få inn skapet. Se bilder:
[bilde] [bilde] [bilde] [bilde]
[bilde]
kan du ikke åpne opp på innsiden så man kan se hvordan den ser ut, det kanskje ligger noe med ovenfor den ?
Hei
Holder på å bytte ut en gammel garderobe. Har tatt ut den gamle og tenkte sette inn en som er 220 cm lang og 80 bred.
Problemet er at hullet er 217,5 cm langt. Det mangler 2,5 cm for at skapet skal få gå inn. Det er en bærende bjelke over som er i veien. Den er 4,5 x 17 cm tror jeg.
Nei, ingen sokkel på det nye skapet. Jeg kappet bort sokkelen til det gamle skapet og kunne vinne 12 cm. Jeg har valgt ben til skapet som bygger bare 1,1 cm. Det finnes ingen margin ved gulvet. Skapet iogsåfall består av en 180 og en 40 cm stomme, tilsammen 220 cm, pluss ben 221,1 cm. Synd at det mangler bare 3 cm for å få det inn. Men jeg kan endre form (Platsa er det) sånn at det blir en 120 cm stomme pluss 2x40 cm, tilsammen 201,1 cm. Mister 17 cm som jeg tenkte sette en dekkside over skapet da? Hva synes du om det?
kan du ikke åpne opp på innsiden så man kan se hvordan den ser ut, det kan kanskje ligge noe med ovenfor den?
Dette bildet er fra innsiden. Det var 3 stk. 28 mm lekter som var montert nedenfor bjelken som jeg tok bort. De var for å justere garderobehullet i forhold til målet til det gamle skapet. Jeg trodde det fantes en til lekt å dra ut, men dessverre var det ikke det. Av og til har man ikke flaks Da tok det stopp da jeg rev ut masoniten på høyre side og merket at jeg har kommet frem til bjelken.
Dette bildet er fra innsiden. Det var 3 stk 28 mm lekter som var montert nedenfor bjelken som jeg tok bort. De var for å justere garderobehullet til målet til det gamle skapet. Jeg trodde det fantes en til lekt å dra ut men dessverre så var det ikke. Noen ganger har man ikke flaks Da tok det stopp når jeg rev ut masoniten på høyre side og merket at jeg har kommet fram til bjelken.
[bilde]
Spørsmålet er hva som finnes ovenfor. Ser man på de andre bildene, virker det å være 300-400mm til bjelkelaget. Kanskje finnes det en til?
Nei, ingen sokkel på det nye skapet. Jeg kappet bort sokkelen på det gamle skapet og kunne vinne 12 cm. Jeg har valgt ben til skapet som bygger bare 1,1 cm. Det finnes ingen margin ved gulvet.
Skapet i seg selv består av en 180 og en 40 cm stamme, til sammen 220 cm, pluss ben 221,1 cm. Synd at det mangler bare 3 cm for å få det inn. Men jeg kan endre form (Platsa er det) slik at det blir en 120 cm stamme pluss 2x40 cm, til sammen 201,1 cm. Mister 17 cm som jeg tenkte å sette en dekkplate over skapet da? Hva synes du om det?
Eller kapper du garderoben i bunnen og låser sidene med små hvite vinkler.
Spørsmålet er hva som finnes ovenfor. Ser man på de andre bildene virker det å være 300-400mm til bjelkelaget. Det kanskje finnes en til?
Hvilket bilde da?
Slik har jeg oppfattet det som på dette bildet.
Det finnes ingen flere lekter å ta ut. Det er en sammenhengende 16,5 cm bjelke som går hele veien fra soverommet til gangen og fortsetter til kjøkkenet. Den er 100% bærende.
Hvilket bilde da?
Slik har jeg oppfattet det som på dette bildet.
Det finnes ingen flere stendere å ta ut. Det er sammenhengende 16,5 cm bjelke som går hele veien fra soverommet til gangen og fortsetter til kjøkkenet. Den er 100% bærende.
Hei igjen
Slik ble det ifølge bildene. Jeg måtte heve garderoben 17 cm for å komme i nivå med bjelken.
Nå gjenstår det å gjøre noe med forhøyningen. Jeg bygde ingen sokkel av flere grunner.
Hvordan dekker jeg bjelkene? Jeg tenkte først å lime fast en dekkplate, men en venn av meg foreslo å male den i samme nivå som veggene, det ville se penest ut ifølge ham.
Jeg tror det blir vanskelig å få til. Går det an å lime først sparkel plastre og så mikrolit over og male på?
Alle forslag tas imot med varme.
Hei igjen
Slik ble det ifølge bildene. Jeg måtte heve garderoben 17 cm for å komme i nivå med bjelken.
Nå gjenstår det å gjøre noe med forhøyningen. Jeg bygde ingen sokkel av flere grunner.
Hvordan dekker jeg bjelkene? Jeg tenkte først å lime fast en dekkplate, men en venn av meg foreslo å male den med samme nivå som veggene, penest så var motivasjonen.
Jeg tror det blir vanskelig å få til. Går det an å lime først sparkel og så mikrolit over og male på?
Alle forslag tas varmt imot.
[bilde] [bilde] [bilde]
Jeg ville ha tilpasset dekkbiten og dersom det blir sprekker mot tilstøtende vegger, brukt mykfuger. Ingen vil engang legge merke til hvordan sokkelen på garderoben din ser ut unntatt du selv.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.