Som vanlig vanskelig å avgjøre hvilket emne spørsmålet faller under. Mitt bekymmer oppsto iaf etter at overskapene på kjøkkenet havnet liiite for lavt for at det skulle passe inn med nøyaktig fire fliser i høyden mellom benkeplate og overskap. Konsekvensen blir selvfølgelig at en hel haug fliser må kuttes, og problemet - som jeg ser det - er at det blir så ytterst lite som skal kuttes, kanskje 3-5 mm, at det blir vanskelig å bruke en vanlig flisekutter for å kunne knekke dem av. Hvordan pokker gjør man best, helst uten å måtte slite seg i hjel?? En tanke kunne jo være å kutte både øverst og nederst flisen omtrent på halvparten. Dog vil jeg gjerne unngå dette, dels fordi det blir dobbelt så mange fliser som må kuttes, og dels fordi det rett og slett ikke blir like pent.

en våtkapp med mothold? blir ingen problem når man har styringen av motholdet. ellers får du kappe mer og avslutte med en dekklist øverst

Ellers fungerer jo vinkelkutter med diamantblad. Du kan stå ute og kappe siden det støver mye.

Vinkelslip er en skummel maskin som i hvert fall jeg har vanskelig for å lykkes med å kjøre med noen videre presisjon. Bordskap blir selvsagt en dyrere historie siden jeg ikke eier eller kan låne noen slik. Må kanskje undersøke om det finnes noen slik til leie!

Om du. Kommer skjule kanten med en mykfuge eller lignende mot skapet er vel en kappelinje med våt kappesag det beste, om du vil ha noe synlig og krever perfeksjon så er håndarbeid og diamantkloss i prinsipp det eneste som gir perfekt resultat. Våtkappene gir jo dessverre en viss flising.

600 spenn på biltema for en flisekutter løser biffen. Sett kuttet oppover og hele fliser fra benkeplaten og oppover.

Jeg er enig i at våtkapp fra Biltema/Jula er det beste.

Men et alternativ er å fjerne ca 5 cm på hver plate, og sette en flislist øverst i stedet.

Ja, så at Biltema hadde en skikkelig billig ting så det kanskje får bli løsningen i dette tilfellet. At det ikke blir et perfekt snitt får jeg rett og slett tåle. De sitter jo mot overskapene uansett og kommer knapt til å synes! Da det dreier seg om sikkert fem meter fliser på drøyt en desimeter så blir det litt vel mye jobb å gjøre det for hånd med type baufil.

Det blir like bra snitt på biltemas som på noen annen kap....

Jeg er overbevist om at Biltemagrejjer er godt nok for denne engangsjobben. Trodde mer ut fra hva "myrstack" skrev om håndarbeid for å oppnå perfeksjon.

Er det oppover med overskap kommer våtkapen til å duge godt. Kjør på! Biltema funker fint og alle billighetsmerkene produserer i prinsippet like maskiner.

Skal du kappe veldig mye med nøyaktig samme størrelse er det vel aktuelt å enten lage en jigg eller se på anslaget.

Ritsa platen i fliskutteren som vanlig, men bryt bort det som skal bort med flistanga i stedet for å knekke platen. Går mye fortere enn våtkapping, men like bra resultat.

• Liker
bertildenstore
  • Laddar…
Det blir lett dårlig stemning når man kommer med tips som ikke innebærer at man trenger å kjøpe en ny maskin....

• Liker
thomas33 og 1 annen
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Det blir lett dårlig stemning når man kommer med tips som ikke innebærer at man trenger å kjøpe en ny maskin....
Jeg har jo som jeg ser det noen livsoppgaver her på byggahus - hjelpe folk i tråder om brannsikring - ta ned forståsegpåere på jorden når det gjelder el - hjelp folk som renoverer gamle hus med praktiske tips til forskjell fra bygningsvernernes drømmer og til slutt være overlegen mot alle som kjøper for mye maskiner ved å gi tips om hvordan man kan gjøre med enklere verktøy. :)

• Liker
MathiasS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.