3.724 lest ·
15 svar
4k lest
15 svar
Kapp ytterst lite av fliser...
Side 1 av 2
Som vanlig vanskelig å avgjøre hvilket emne spørsmålet faller under. Mitt bekymmer oppsto iaf etter at overskapene på kjøkkenet havnet liiite for lavt for at det skulle passe inn med nøyaktig fire fliser i høyden mellom benkeplate og overskap. Konsekvensen blir selvfølgelig at en hel haug fliser må kuttes, og problemet - som jeg ser det - er at det blir så ytterst lite som skal kuttes, kanskje 3-5 mm, at det blir vanskelig å bruke en vanlig flisekutter for å kunne knekke dem av. Hvordan pokker gjør man best, helst uten å måtte slite seg i hjel?? En tanke kunne jo være å kutte både øverst og nederst flisen omtrent på halvparten. Dog vil jeg gjerne unngå dette, dels fordi det blir dobbelt så mange fliser som må kuttes, og dels fordi det rett og slett ikke blir like pent.
Vinkelslip er en skummel maskin som i hvert fall jeg har vanskelig for å lykkes med å kjøre med noen videre presisjon. Bordskap blir selvsagt en dyrere historie siden jeg ikke eier eller kan låne noen slik. Må kanskje undersøke om det finnes noen slik til leie!
Om du. Kommer skjule kanten med en mykfuge eller lignende mot skapet er vel en kappelinje med våt kappesag det beste, om du vil ha noe synlig og krever perfeksjon så er håndarbeid og diamantkloss i prinsipp det eneste som gir perfekt resultat. Våtkappene gir jo dessverre en viss flising.
Ja, så at Biltema hadde en skikkelig billig ting så det kanskje får bli løsningen i dette tilfellet. At det ikke blir et perfekt snitt får jeg rett og slett tåle. De sitter jo mot overskapene uansett og kommer knapt til å synes! Da det dreier seg om sikkert fem meter fliser på drøyt en desimeter så blir det litt vel mye jobb å gjøre det for hånd med type baufil.
Er det oppover med overskap kommer våtkapen til å duge godt. Kjør på! Biltema funker fint og alle billighetsmerkene produserer i prinsippet like maskiner.
Skal du kappe veldig mye med nøyaktig samme størrelse er det vel aktuelt å enten lage en jigg eller se på anslaget.
Skal du kappe veldig mye med nøyaktig samme størrelse er det vel aktuelt å enten lage en jigg eller se på anslaget.
Jeg har jo som jeg ser det noen livsoppgaver her på byggahus - hjelpe folk i tråder om brannsikring - ta ned forståsegpåere på jorden når det gjelder el - hjelp folk som renoverer gamle hus med praktiske tips til forskjell fra bygningsvernernes drømmer og til slutt være overlegen mot alle som kjøper for mye maskiner ved å gi tips om hvordan man kan gjøre med enklere verktøy.MathiasS skrev: