2.513 lest ·
15 svar
3k lest
15 svar
Kan man gjøre sånn?? Ideer mottas med takk
Side 1 av 2
Hei!
Jeg har en vaskekjeller hjemme med gamle små fliser (ca 70x70mm) som har sprukket og som dessuten ligger direkte på betongfundamentet. Grunnen til at jeg ikke vil ta dem opp er fordi jeg i så fall må hakke opp gulvet og bytte sluk (bransjeregler), og grunnen til at jeg vil gjøre noe med dem er fordi det blir iskaldt på føttene når man går på dem, og de er sprukket.
I vaskekjelleren gjør kanskje ikke laminatgulv seg så bra, spesielt ikke når det er kraftig fall ned mot sluken, så nå er mitt spørsmål om man kan legge inn Blå Isolaplaton matte
http://www.bygghemma.se/utomhus/byg...ign=isoleringsmatta-golv-bla-107x10-m-107-kvm
tette rundt sluken og legge noe i stil med dette oppå
https://www.google.se/search?q=golv...oDA&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1366&bih=677#imgdii=_
Hva tror dere om det? Har dere andre forslag?
Jeg har en vaskekjeller hjemme med gamle små fliser (ca 70x70mm) som har sprukket og som dessuten ligger direkte på betongfundamentet. Grunnen til at jeg ikke vil ta dem opp er fordi jeg i så fall må hakke opp gulvet og bytte sluk (bransjeregler), og grunnen til at jeg vil gjøre noe med dem er fordi det blir iskaldt på føttene når man går på dem, og de er sprukket.
I vaskekjelleren gjør kanskje ikke laminatgulv seg så bra, spesielt ikke når det er kraftig fall ned mot sluken, så nå er mitt spørsmål om man kan legge inn Blå Isolaplaton matte
http://www.bygghemma.se/utomhus/byg...ign=isoleringsmatta-golv-bla-107x10-m-107-kvm
tette rundt sluken og legge noe i stil med dette oppå
https://www.google.se/search?q=golv...oDA&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1366&bih=677#imgdii=_
Hva tror dere om det? Har dere andre forslag?
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Kan og kan...
Hvorfor ikke prøve med å bare legge en fillerye på gulvet?
Så blir det straks mye mer behagelig for føttene.
Flisgulvet i seg selv kan jo ikke bli varmere uten gulvvarme.
At de keramiske flisene er kalde å gå på skyldes ikke så mye temperaturen som at de leder bort varmen raskt.
Hvorfor ikke prøve med å bare legge en fillerye på gulvet?
Så blir det straks mye mer behagelig for føttene.
Flisgulvet i seg selv kan jo ikke bli varmere uten gulvvarme.
At de keramiske flisene er kalde å gå på skyldes ikke så mye temperaturen som at de leder bort varmen raskt.
skipp platonmattan og legg "balkonggulv" direkte på flisgulvet i stedet. Gulv som er laget for å ligge utendørs er jo enten trykkimpregnerte, oljede eller laget av plast.
Å legge inn platonmatte i nivå over sluket ville jo bare resultere i fukt som blir stående på gulvet under overgulvet.
Å legge inn platonmatte i nivå over sluket ville jo bare resultere i fukt som blir stående på gulvet under overgulvet.
Emil_K skrev:
Min tanke var å legge platonmatten på flisene og skjære ut og tette rundt gulvsluket for å likevel kunne søle vann og skitt uten at det går ned i sprekkene i flisene (gulvet er fra 1961 så jeg stoler ikke så hardt på eventuelt gjenværende fuktspærre
D.v.s. Platonmatten er beskyttelse for vann ovenfra og kulden nedenfra.
Gulvet er sprukket og jeg vil hindre vannet fra å trenge ned i sprekkene.
Summa summarum:
Gulvet er kaldt, stygt og ødelagt, men jeg vil ikke bytte gulvet siden jeg måtte bytte avløp samtidig. Jeg vil altså isolere kulden fra gulvet, men samtidig hindre vann fra å renne ned i fundamentet og dessuten legge en form for nytt vaskeromsvennlig gulv oppå den fuktbeskyttende isolasjonen.
Med risiko for å virke uhøflig så står alt dette i mitt første innlegg. Fremover ønskes kun relevante svar på løsninger, dvs. ingen "jeg ville ha lagt nytt gulv med gulvvarme" eller "la gulvet være som det er".
Summa summarum:
Gulvet er kaldt, stygt og ødelagt, men jeg vil ikke bytte gulvet siden jeg måtte bytte avløp samtidig. Jeg vil altså isolere kulden fra gulvet, men samtidig hindre vann fra å renne ned i fundamentet og dessuten legge en form for nytt vaskeromsvennlig gulv oppå den fuktbeskyttende isolasjonen.
Med risiko for å virke uhøflig så står alt dette i mitt første innlegg. Fremover ønskes kun relevante svar på løsninger, dvs. ingen "jeg ville ha lagt nytt gulv med gulvvarme" eller "la gulvet være som det er".
Fliser direkte på platen fra 1961. Finnes/bør det være fuktsperre under da? Fugene slipper vel gjennom vann uansett, så en sprekk i flisene gjør nok verken til eller fra. Jeg antar at det er i kjelleren?
Nei dette er i bakkenivå. (Bor i skråning-lignende hus men med tre stykker halvplan) dette er på det midterste planet. Men nå når jeg var og røsket i vannrørene så merket jeg at de satt løst så jeg begynner å mistenke at det er tregulv med luftspalte under (rørene kommer opp av gulvet)