Som overskriften lyder lurer jeg på om jeg kan gjenoppbygge en bærende innervegg. Underlaget for veggen er 13 cm EPS-betong som er belagt med 40 mm flytesparkel.

Leste på eps-cements vanlige spørsmål og der står det at det ikke kan brukes til bærende deler og jeg håper kanskje på for mye når jeg tenker at dette kanskje gjelder ”ren” EPS-betong.

Noen som vet? Eps er ennå ikke støpt, så ingen total-katastrofe om vi må støpe klosser med ordentlig betong, men det ville vært et ekstra trinn…

Den som kan svare på dette vil nok vite hva som er under eps-betongen.

Såklart, at jeg ikke nevnte det :D det er en tykk gammel uisolert betongplate

A
T Tarelugnt skrev:
Såklart, at jeg ikke nevnte det :D det er en tykk gammel uisolert betongplate
Støp en rand med vanlig betong under den bærende veggen, slik at ikke EPSen blir belastet, det holder med 10-15 cm i bredde.

Rejäl skrev:
Støp en rand med vanlig betong under den bærende veggen, så ikke EPSen blir belastet, det holder med 10-15cm i bredde..
Puh.. må man? ;)

A
T Tarelugnt skrev:
Puh.. må man? ;)
Nei må o må men vil du ha det bra og ingen setninger så..
Det er ganske enkelt bare legge ut noe som mothold når du legger ut EPSen og så støpe i med grovbetong…😉

Rejäl skrev:
Nei må o må men vil du ha det bra og ingen setninger så..
Det er ganske enkelt bare å legge ut noe som mothold når du legger ut EPSen og deretter støpe i med grovbetong…😉
Det hadde jo vært skikkelig kjedelig om renoveringen førte til at huset begynner å sige. Så vi får nok gjøre som du sier og støpe en stripe med vanlig betong. Litt kronglete føles det likevel alt. Takk for din input!

• Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
En bonusspørsmål om noen leser: vi tenkte å stille en remse platonmatte mot syll for å skape en luftspalte. Er det klokt eller dumt? Føles ikke så bra å stenge inn syllen med plast som er vanlig fremgangsmåte..?

A
T Tarelugnt skrev:
En bonusspørsmål om noen leser: vi tenkte å sette en remse platonmatte mot syll for å skape en luftespalte. Er det klokt eller dumt? Føles ikke så bra å stenge inne syllen med plast som er vanlig fremgangsmåte..?
Bedre med tynn isolasjon, type denne:

https://www.finja.se/produkter/grund-cellplast/isolermatta

Rejäl skrev:
Bedre med tynn isolasjon, typ denne:

[lenke]
Takk! Har du noen tanke rundt risiko for byggfukt som trenger igjennom?

A
T Tarelugnt skrev:
Takk! Har du noen tanker om risiko for byggfukt som trenger gjennom?
Vet ikke hvordan underlaget er.. har man bekymring for det så plast under EPSen..

Rejäl skrev:
Vet ikke hvordan underlaget er.. har man bekymring for det så plast under EPSen..
Nedover er jeg ikke bekymret (der er bare betong), det er nettopp mot svillen jeg har mine funderinger. Ps jeg vet at jeg er omstendelig 😆

A
N nissenilson skrev:
Nedover er jeg ikke bekymret (der er det bare betong), det er akkurat mot syll jeg har mine funderinger. Ps jeg vet at jeg er omstendelig 😆
Har du doble kontoer dessuten😢

Rejäl skrev:
Har du doble konto dessuten😢
Haha, jeg og samboeren deler og bytter litt hvordan som helst.

A
N nissenilson skrev:
Haha, jeg og samboeren deler og bytter litt sånn som helst.
Hvordan skal jeg vite hvem jeg konverserer disse hemmelighetene med😢

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.