4.409 lest ·
19 svar
4k lest
19 svar
Kan man bygge bærende innervegg oppå EPS-betong med 40 mm flytesparkel?
Side 1 av 2
Som overskriften lyder lurer jeg på om jeg kan gjenoppbygge en bærende innervegg. Underlaget for veggen er 13 cm EPS-betong som er belagt med 40 mm flytesparkel.
Leste på eps-cements vanlige spørsmål og der står det at det ikke kan brukes til bærende deler og jeg håper kanskje på for mye når jeg tenker at dette kanskje gjelder ”ren” EPS-betong.
Noen som vet? Eps er ennå ikke støpt, så ingen total-katastrofe om vi må støpe klosser med ordentlig betong, men det ville vært et ekstra trinn…
Leste på eps-cements vanlige spørsmål og der står det at det ikke kan brukes til bærende deler og jeg håper kanskje på for mye når jeg tenker at dette kanskje gjelder ”ren” EPS-betong.
Noen som vet? Eps er ennå ikke støpt, så ingen total-katastrofe om vi må støpe klosser med ordentlig betong, men det ville vært et ekstra trinn…
Det hadde jo vært skikkelig kjedelig om renoveringen førte til at huset begynner å sige. Så vi får nok gjøre som du sier og støpe en stripe med vanlig betong. Litt kronglete føles det likevel alt. Takk for din input!Rejäl skrev:
Bedre med tynn isolasjon, type denne:T Tarelugnt skrev:
https://www.finja.se/produkter/grund-cellplast/isolermatta