Jeg vil fjerne veggen for å få litt større plass i andre etasje. Jeg undersøkte stolpen og kom fram til at den ikke er bærende, så jeg begynte å sage. Når jeg kom gjennom veggen ser jeg at de stående plankene er 45mm tykke og begynner å lure på om de ikke er bærende i stedet. Kan det være at de bærer opp kupen? Huset er fra midten av 40-tallet. Det dere ser til høyre i bildet er nylig isolert tak, og det som er bak veggen er kupen.
Nå ser jeg ikke i det hele tatt hva det er for vegg. Men, ved bare å se på selve veggen, vil jeg nok påstå at både stolpe og stående planker er bærende. Så når du nevner at det handler om en eller annen kuppel så blir jeg enda mer sikker.
De liggende plankene på veggen er derimot ikke bærende.
Men for å være sikker/mer sikker, trengs et bilde fra litt avstand, så man får et helhetsbilde.
De liggende plankene på veggen er derimot ikke bærende.
Men for å være sikker/mer sikker, trengs et bilde fra litt avstand, så man får et helhetsbilde.
Etter litt grundigere undersøkelse ser jeg at de stående plankene ikke følger skråtaket, men går opp og danner yttervegger for arken.
Jeg kan imidlertid ikke se om lastene for arken ligger på plankene eller takstolen.
Hva finnes det av muligheter hvis jeg ønsker å ta bort veggen? Må jeg erstatte med stolpe eller går det å gjøre på annen måte?
Jeg kan imidlertid ikke se om lastene for arken ligger på plankene eller takstolen.
Hva finnes det av muligheter hvis jeg ønsker å ta bort veggen? Må jeg erstatte med stolpe eller går det å gjøre på annen måte?
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Feste 45*95 stående, hvordan?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Rostiga armeringsjärn i källare under fristående garage
Grund & Markarbeten -
Stående veggpanel
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Skydda platta och sockel från stående fukt - Tips
Grund & Markarbeten -
Stående z-panel, rörelsemån mellan brädorna?
Fasad