20.795 lest ·
61 svar
21k lest
61 svar
Kalkpusse rå kjellervegger
Jeg har banket ned all gammel sementpuss på ytterveggene i kjelleren og har nå en grov overflate av ren betong, som jeg har tenkt å kalkpusse på grunn av fuktbelastning.
Tenkte å sette opp pussnett (eller er det overkill?) og deretter påføre kalkpussen. Finnes det noen andre triks man bør kjenne til bortsett fra det som står på pakken (har kjøpt Combimix Kalkbruk D Grov, håper det er riktig sort)
Jeg vil ha en "rustikk" look og veggen trenger ikke bli jevn.
Tenkte å sette opp pussnett (eller er det overkill?) og deretter påføre kalkpussen. Finnes det noen andre triks man bør kjenne til bortsett fra det som står på pakken (har kjøpt Combimix Kalkbruk D Grov, håper det er riktig sort)
Jeg vil ha en "rustikk" look og veggen trenger ikke bli jevn.
Pussnett forsterker veggen. Men det viktigste er at du må prime først hvis du ikke har tenkt å måle alt. Gammel betong fester puss dårlig på. Husk at du må legge minst 2 lag fra det indre laget. Betong i bunnen. Type Ett lag b puss - ett lag c puss. Dette for å unngå sprekker som ikke absorberes av pussen. Vil du ha mer kalkpuss så går du rett og slett på en mørtel som ikke inneholder like mye sement. Prinsippet er likevel hardere i bunnen og mykere lenger ut.
Takk! Primer hadde jeg ikke tenkt på!Silver78 skrev:
Pussnett forsterker veggen. Men det viktigste er at du må prime før om du ikke har tenkt å måle alt. Gammel betong fester puss dårlig på. Tenk på at du må legge minst 2 lag fra det indre laget. Betong i bunnen. Typ Et lag b puss - et lag c puss. Dette for å ikke få sprekker som ikke absorberes av pussen. Vil du ha mer kalkpuss så går du rett og slett på en mørtel som ikke inneholder like mye sement. Prinsippet er uansett hardere i bunnen og mykere lenger ut.
Jeg forstår det som at kalkpuss ikke inneholder noen sement i det hele tatt og er veldig myk (i med vanlig puss iaf)?
Kalkpuss inneholder kalk og 25% sand. Det finnes fordeler og ulemper med slik puss. Den suger lett opp fukt, men avgir fukt lett også. Den er veldig myk og kan ta opp store bevegelser. Personlig liker jeg kc bruk bedre. For det er litt av en miks av forskjellige egenskaper. Den er hardere, men tar likevel opp en del bevegelser.
I mitt tilfelle vil jeg unngå pussavfall selv om det skulle komme fukt utenfra, og da har jeg forstått at hydraulisk kalkpuss er det sikreste.
Som total nybegynner på puss, hvordan setter man best opp pussnettet? Biltema selger pussnett billig (typ halv pris mot Byggmax) og har målebånd som festemetode. Litt usikker om man kan banke inn disse direkte i betong? Mine betongvegger er dog ganske porøse, de sparte nok med sementen i 1936. Med disse målebåndene burde nettet komme tett inntil veggen.
Har sett andre mer avanserte festemidler med avstandsstykker som skrus fast i veggen, kanskje er et bedre valg?
Som total nybegynner på puss, hvordan setter man best opp pussnettet? Biltema selger pussnett billig (typ halv pris mot Byggmax) og har målebånd som festemetode. Litt usikker om man kan banke inn disse direkte i betong? Mine betongvegger er dog ganske porøse, de sparte nok med sementen i 1936. Med disse målebåndene burde nettet komme tett inntil veggen.
Har sett andre mer avanserte festemidler med avstandsstykker som skrus fast i veggen, kanskje er et bedre valg?
Nå har jeg ingen anelse om hvordan det ser ut. Men om det er kalkpuss fra før, så finnes det litt forskjellige måter å få det til å se pent ut.G Galten skrev:
Vil du gjøre det grundig fra grunnen av, så er det å banke ned alt, børste og vaske veggene, la det tørke, primer, netting med distanser. Dobbelnetting i alle hjørner og utsatte punkter som dørkarmer etc. På med et lag kc-bruk, pussbruk d eller kalkbruk om du vil at veggen skal puste bedre. Deretter maler du med silikatmaling eller kalkmaling. Begge malingstypene har sine fordeler og ulemper, men først og fremst handler det om det estetiske utseendet. Velger du kalkpuss som er hygroskopisk, er kalkmaling å foretrekke da det ikke sprekker like lett dersom du har en del bevegelser i veggen.
Alternativ 2 er å banke ned alt som er "bom", dvs der pussen har løsnet. Vaske og børste hele veggen, prime hele veggen og pusse, med lignende pussbruk som resten av veggen består av, der du har banket ned. Male hele veggen. Bare husk å male en hel vegg samtidig, da det ellers kommer til å bli fargeforskjeller. Om malingen tar slutt og det ikke er nok til den andre siden, så bruk en helt ny blanding.
Jeg forstår det som at jeg bør feste pussnettet med avstandsstykker som festes ordentlig i veggen (dvs. plugg og skrue)
Fukt veggen og deretter på med kalkmørtel eller kc-mørtel. Og deretter jevne det til så godt det lar seg gjøre med en langskånska. Veggen er ganske ujevn som den er, men det plager meg ikke om det blir litt "ruffete"
Fukt veggen og deretter på med kalkmørtel eller kc-mørtel. Og deretter jevne det til så godt det lar seg gjøre med en langskånska. Veggen er ganske ujevn som den er, men det plager meg ikke om det blir litt "ruffete"
Hva er det røde jeg ser i bunnen på bildet? Vanskelig å se. Men det ser ut som det er et annet materiale.
Det er så mye av pussen som uansett er borte. Nettar du så tar du bort bevegelses-effekten som oppstår der to forskjellige materialer møter hverandre.
Det er så mye av pussen som uansett er borte. Nettar du så tar du bort bevegelses-effekten som oppstår der to forskjellige materialer møter hverandre.
Etter å ha sett litt nærmere så ville jeg gjort slik. Vask og børst. Påfør primer eller tynngrunn.
Netting med märla/skrueplugg på utsatte steder. Alle hjørner.
Vil du få det rett, så sett opp oppadgående bord som du kan dra av mot annenhver meter. Påfør et lag med pussmørtel c. Men la det være igjen cirka to cm til topplaget. La det herde minst ett døgn. Påfør topplaget. La det herde to døgn. Fjern bordene og fyll i med først pussmørtel c innvendig og deretter topplaget. Ikke ha det travelt med å male.
Skal du gjøre det for frihånd, er rettholt veldig praktisk å ha i ulike lengder. Gjerne med libell. Å ha lengder over 2 meter er sjelden nødvendig.
Netting med märla/skrueplugg på utsatte steder. Alle hjørner.
Vil du få det rett, så sett opp oppadgående bord som du kan dra av mot annenhver meter. Påfør et lag med pussmørtel c. Men la det være igjen cirka to cm til topplaget. La det herde minst ett døgn. Påfør topplaget. La det herde to døgn. Fjern bordene og fyll i med først pussmørtel c innvendig og deretter topplaget. Ikke ha det travelt med å male.
Skal du gjøre det for frihånd, er rettholt veldig praktisk å ha i ulike lengder. Gjerne med libell. Å ha lengder over 2 meter er sjelden nødvendig.
Takk for alle tips!
Det røde på bildet er gammel puss med maling på, det skal også bort før jeg starter. Slurvet litt rett og slett.
Jeg har ikke målt veggens vinkel, men det ser vinkelrett ut med øyemål. Det er mest ujevnt fordi jeg har kjørt ujevnt med slipemaskinen.
Det røde på bildet er gammel puss med maling på, det skal også bort før jeg starter. Slurvet litt rett og slett.
Jeg har ikke målt veggens vinkel, men det ser vinkelrett ut med øyemål. Det er mest ujevnt fordi jeg har kjørt ujevnt med slipemaskinen.

Det går ikke unna, men nå har jeg slammert veggene med "kalkvatten" for å binde sammen veggen så den ikke raser ved berøring (så et tips om det på en blogg, håper det er korrekt).
og satt opp pussnett. Nå leter jeg etter passende pussebord. Gjetter at jeg trenger rundt 15 mm tykke for at rettholtet skal gå fritt. Men hvor finner man det? Takk, den tynneste bordet på byggmax er 28 mm tykk, føles unødvendig tykt å pusse?