Hei,
Jeg har lagt en del fliser tidligere men aldri behøvd å legge rundt stikkontakter. Nå skal jeg fliselegge kjøkkenet og der er det 3 stk 1 1/2 stikkontakter som er innfelt, hvordan flislegger man rundt disse? Må man ta av dekselet? Og i så fall, hvordan sørger man for at dekselet passer på etterpå?
Jeg har lagt en del fliser tidligere men aldri behøvd å legge rundt stikkontakter. Nå skal jeg fliselegge kjøkkenet og der er det 3 stk 1 1/2 stikkontakter som er innfelt, hvordan flislegger man rundt disse? Må man ta av dekselet? Og i så fall, hvordan sørger man for at dekselet passer på etterpå?
Ja, du kan fjerne rammen og også løfte ut innsatsen, flislegge og deretter montere tilbake innsatsen og sette på rammen.
Hvis flisene flytter ut overflaten på veggen sammenlignet med før, vil stikkontakten i veggen komme for langt inn. Du bør da enten flytte den ut hvis det er mulig, eller sette på forhøyningsringer som kan kjøpes til.
Hvis flisene flytter ut overflaten på veggen sammenlignet med før, vil stikkontakten i veggen komme for langt inn. Du bør da enten flytte den ut hvis det er mulig, eller sette på forhøyningsringer som kan kjøpes til.
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 2 705 innlegg
Eller hullsage dem, tips er å ta hullsagen og gjøre det fra baksiden.
Så da må jeg slå av strømmen og ta av både beskyttelsesdekselet og selve innerdelen der stikkontakten monteres? Så skal jeg bare flislegge rett over? Dette vil i så fall gjøre at uttaket havner lenger ut, noe som ikke blir særlig pent? Å sette beskyttelsesdekselene oppå flisene blir jo ikke lett med tanke på at flisene er ujevne (fasetterte kanter)?
Trodde at man skulle flislegge rundt selve uttaket med dekslet?
Å bruke hullsag i biter som er 10x30 føles dømt til å mislykkes dessverre.
Trodde at man skulle flislegge rundt selve uttaket med dekslet?
Å bruke hullsag i biter som er 10x30 føles dømt til å mislykkes dessverre.
Jeg ville anbefale å ta løs stikkontakten helt, flislegge så nært det går, så bruke vinkelsliper eller nå var det ganske små biter så kanskje klippe med flistang. Deretter prøve å få ut boksen, hvis det er en ny en, kanskje den er justerbar eller kjøpe "forhøyningsringer" og montere. Så fuger du frem mot hullet, det blir jo uansett bak stikkontakten. Det er mye bedre enn å flislegge mot stikkontakten.
Og når du tar bort uttak for å flislegge:
1. Slå av strømmen
2. Sett Ubåtar eller sukkerbiter på kabelendene så de er isolerte fra hverandre og omgivelsene før du putter dem inn i boksen under flislegging, slik at du på en sikker måte KAN slå på strømmen om du ikke kan montere tilbake uttaket med en gang.
Det sistnevnte er dels et sikkerhetsspørsmål dels et bekvemmelighetsspørsmål, om telefonen ringer eller noe annet gjør at du ikke kan sette tilbake uttaket samme dag vil man kunne slå på strømmen om den går til flere ting enn et uttak.
1. Slå av strømmen
2. Sett Ubåtar eller sukkerbiter på kabelendene så de er isolerte fra hverandre og omgivelsene før du putter dem inn i boksen under flislegging, slik at du på en sikker måte KAN slå på strømmen om du ikke kan montere tilbake uttaket med en gang.
Det sistnevnte er dels et sikkerhetsspørsmål dels et bekvemmelighetsspørsmål, om telefonen ringer eller noe annet gjør at du ikke kan sette tilbake uttaket samme dag vil man kunne slå på strømmen om den går til flere ting enn et uttak.
Jepp, slå av strømmen og løsne begge deler. De flisene som havner der hullet for boksen er, kappes så de passer rundt hullet. Vær nøyaktig så du ikke kapper for mye. Akkurat som du sier kommer rammen for kontakten utenpå flisene etterpå, akkurat slik du har det i dag når rammen ligger utenpå overflaten. Hvis flisene er ujevne kan du fuge rundt rammen om du vil.snowjim skrev:Så då må jeg slå av strømmen og ta av både dekslet og selve innerdelen der stikkontakten monteres? Så skal jeg bare flislegge rett over? Dette vil i så fall gjøre at kontakten havner lenger ut, hvilket ikke blir særlig pent? Å sette dekslet oppå flisene blir jo ikke lett med tanke på at flisene er ujevne (fasede kanter)?
Trodde man skulle flislegge rundt selve kontakten med deksel?
Å bruke hullsag i biter som er 10x30 føles som bortkastet, dessverre.
Et alternativ er å gjøre som du nevner og flislegge rundt dekslet. Da får du en synlig skjøt, men også den kan fuges. Dette er dog ikke det normale.
Hullsag er en god idé når det fungerer, for din del er nok en form for kap eller flisetang bedre.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 innlegg
Da synes jeg du hadde flaksprototypen skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 innlegg
Kanskje hadde gått om jeg skaffet hullsag men som best hadde det blitt 12,5 mm fra hullet til kanten. det er 10x10 fliser
Tvilsomt om den hadde holdt sammen.
Får man uttaket i et kryss så sliper man ut litt på 4 fliser med diamantskive.
Nå ble det fire små biter rundt hver boks.
Jeg er nøye og tålmodig så det ble bra.
Protte
Tvilsomt om den hadde holdt sammen.
Får man uttaket i et kryss så sliper man ut litt på 4 fliser med diamantskive.
Nå ble det fire små biter rundt hver boks.
Jeg er nøye og tålmodig så det ble bra.
Protte
Hva er det da for hullsag man skal ha? Ellers føles det som at det er enklere å kjøre med vannskjæreren og da kappe rektangel rundt der uttaket skal sitte?
Jeg har jo hullsager men de er for tre og trolig også metall.
Jeg har jo hullsager men de er for tre og trolig også metall.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 innlegg
Skal du "fuge fast" stikkontakten?
Om du av en ukjent grunn trenger å ta løs stikkontakten, skal du da banke løs fugene?
Om stikkontakten går i stykker, får du da tak i en med samme form, stikkontakter redesignes.
Vannskjærer? Er det noe NC-styrt? I så fall kan den lage runde hull.
Skjær absolutt ikke rundt stikkontaktene, gir såkalt pizzaria-advarsel.
Protte
Om du av en ukjent grunn trenger å ta løs stikkontakten, skal du da banke løs fugene?
Om stikkontakten går i stykker, får du da tak i en med samme form, stikkontakter redesignes.
Vannskjærer? Er det noe NC-styrt? I så fall kan den lage runde hull.
Skjær absolutt ikke rundt stikkontaktene, gir såkalt pizzaria-advarsel.
Protte
Så at jeg brukte 75 og 85 mm hullsag for å lage hull i gips og OSB. Hvilken er det man har til 1 1/2 uttak? Det er ganske vanskelig å sage hull for 1 1/2 i gips og OSB så det er nok ikke lettere i fliser som dessuten vil bli saget delvis i mange tilfeller.
Tror nok likevel at å sage rektangulært med vannsagen er riktig vei å gå?
Tror nok likevel at å sage rektangulært med vannsagen er riktig vei å gå?