Hei gjengen,
Jeg skal henge opp et tungt bilde på det jeg trodde var en betongvegg. Kjøpte en borhammer fra Bosch og begynte å bore. Omtrent 1 cm inn tok det plutselig stopp i veggen, trodde først jeg traff armeringsjern, men etter 4 hull til på forskjellige steder med samme resultat, mistenker jeg nå at det må være noe annet.
Sendte e-post til utleier, som fortalte at veggen er en blanding av jern og betong.
Tror dere jeg har vært maks uheldig og truffet armeringsjern ved hvert forsøk? Eller har hele veggen en jernseksjon?
Noen tips til hvordan jeg kan komme meg videre uten å bruke en formue?
Mvh, nybegynner
Jeg skal henge opp et tungt bilde på det jeg trodde var en betongvegg. Kjøpte en borhammer fra Bosch og begynte å bore. Omtrent 1 cm inn tok det plutselig stopp i veggen, trodde først jeg traff armeringsjern, men etter 4 hull til på forskjellige steder med samme resultat, mistenker jeg nå at det må være noe annet.
Sendte e-post til utleier, som fortalte at veggen er en blanding av jern og betong.
Tror dere jeg har vært maks uheldig og truffet armeringsjern ved hvert forsøk? Eller har hele veggen en jernseksjon?
Noen tips til hvordan jeg kan komme meg videre uten å bruke en formue?
Mvh, nybegynner
Vis gjerne et bilde på hvordan hullene er boret. Hvilken borremaskin har du?
Hei, om du bytter til en metallbor når du støter på jern og kjører uten slag til du støter på betong igjen, så bør du jo ikke trenge å bruke mer enn et par bor?
Edit: Sjekk nøye med utleieren at det ikke går noen vann- eller strømledninger der du borer hvis du ikke kan sikre det selv!
Edit: Sjekk nøye med utleieren at det ikke går noen vann- eller strømledninger der du borer hvis du ikke kan sikre det selv!
Medlem
· Sverige
· 5 652 innlegg
Er det hulltaking i armert betong så trenger du en ordentlig borhammer og en borekrone egnet for formålet f.eks. Hilti TE-CX. Da spiller det ingen rolle hva du støter på i veggen, den skjærer seg igjennom uansett og helt uten anstrengelse.
En såkalt slagbormaskin er helt feil verktøy, fungerer ikke i det hele tatt.
En såkalt slagbormaskin er helt feil verktøy, fungerer ikke i det hele tatt.
Absolut, det är ett bättre val och det jag själv skulle ta.H Harald Blåtumme skrev:
Men om vi pratar om att sätta upp ett par tavlor känns det lite överkurs för TS att skaffa sig det.
Det er jo usannsynlig at du har støtt på jern hver gang, spesielt én cm inn. Støpejern ligger dypere enn det i veggen.
Jeg vil tro at du kommer gjennom pusset med maskinen din, men selve betongen blir for hard.
Legg ut et bilde av maskinen og boret du prøver å bruke.
Hvis den ikke har en SDS-festing, er den ikke tilpasset harde betongvegger, spesielt ikke i kombinasjon med en billig bor...
Jeg vil tro at du kommer gjennom pusset med maskinen din, men selve betongen blir for hard.
Legg ut et bilde av maskinen og boret du prøver å bruke.
Hvis den ikke har en SDS-festing, er den ikke tilpasset harde betongvegger, spesielt ikke i kombinasjon med en billig bor...
Medlem
· Sverige
· 5 652 innlegg
Jeg tror de fleste av oss har forsøkt å lage pene hull i harde betongvegger med såkalt "slagborremaskiner" og de enkle borene som pleier å være aktuelle. Resultatet er vanligvis et stadig større hull, økende kraft må legges til, og stor frustrasjon over resultatet.anders07 skrev:
Det er jo usannsynlig at du har støtt på jern hver gang, spesielt en cm inn. Støpejern ligger dypere enn det i veggen.
Skulle tro at du kommer gjennom pussen med din maskin, men selve betongen blir for hard.
Post et bilde av maskinen og boret du prøver å bruke.
Hvis det ikke har en SDS-festing så er det ikke tilpasset for harde betongvegger, spesielt ikke i kombinasjon med en billig bor...
Det spiller ingen rolle om det så kun er ett eneste hull du skal bore, like frustrerende.
Forskjellen mot å bruke en ekte borhammer og en bra borrekrona er helt forbløffende første gang man opplever det, som natt og dag. Har man ikke råd med de hundrelappene det koster å kjøpe en borhammer, kan man leie. Ikke glem at det trengs en bra borrekrona også, jeg gav tips på en.
Hilti TE-CX er såpass sterk at jeg uten videre kunne slagbore et antall hull i 20 mm støpejern, diameter 12 mm. Disse borene penetrerer nesten hva som helst, beregnet for armert betong. Eventuelt kan man trenge å sørge for at de får passende kjøling, det er alt.
Medlem
· Sverige
· 5 652 innlegg
Det var nesten litt komisk akkurat dette med å fikse et antall hull i en eldgammel støpejernsgryte med ekstremt tykk bunn. Kona ville ha denne store gryta til et hageprosjekt, plante ting i gryta så drenering var nødvendig.
Tenkte først at dette blir enkelt med vanlige HSS metallbor. Riktignok Biltema-kvalitet, men hadde ingen som helst effekt på det rustne gamle støpejernet. Dormer kunne kanskje ha funket, hvem vet. Så prøvde jeg med å bytte til hammerborhodet på vår gamle Hilti TE2-M, og i med en 12 mm TE-CX bor. Et skikkelig bråk ble det selvfølgelig, så hørselsvern på. Litt vann i bunnen for kjøling, gjennom på null komma niks.
Hardmetallskjær omdanner alt foran skjærene til pulver, akkurat som jeg har sett tidligere når vi har brukt betydelig grovere 25 mm bor gjennom hjertemurens sokkel i kjelleren gjennom steinhard gammel betong og raus armering. Utrolig bra borkroner.
Tenkte først at dette blir enkelt med vanlige HSS metallbor. Riktignok Biltema-kvalitet, men hadde ingen som helst effekt på det rustne gamle støpejernet. Dormer kunne kanskje ha funket, hvem vet. Så prøvde jeg med å bytte til hammerborhodet på vår gamle Hilti TE2-M, og i med en 12 mm TE-CX bor. Et skikkelig bråk ble det selvfølgelig, så hørselsvern på. Litt vann i bunnen for kjøling, gjennom på null komma niks.
Hardmetallskjær omdanner alt foran skjærene til pulver, akkurat som jeg har sett tidligere når vi har brukt betydelig grovere 25 mm bor gjennom hjertemurens sokkel i kjelleren gjennom steinhard gammel betong og raus armering. Utrolig bra borkroner.
Sist redigert:
Disse to er de jeg kjøpte!anders07 skrev:
Det er jo usannsynlig at du har truffet jern hver gang, spesielt en cm inn. Støpejern ligger dypere enn det i veggen.
Skulle tro at du kommer gjennom pussen med din maskin, men selve betongen blir for hard.
Post en bilde av maskinen og boret du prøver å bruke.
Hvis den ikke har en SDS fatning så er den ikke tilpasset for harde betongvegger, spesielt ikke i kombinasjon med en billig bor...
Det får nok bli et til kjøp av en sånn borhammer! Noen forslag på merke/modell?H Harald Blåtumme skrev:Er det hulltaking i armert betong så trenger du en vettig borhammer og en borkrone egnet for formålet f.eks. Hilti TE-CX. Da spiller det ingen rolle hva du støter på i veggen, den spiser seg gjennom uansett og helt uten anstrengelse.
En såkalt slagbor er helt feil verktøy, fungerer ikke i det hele tatt.
Verktøyentusiast
· E
· 15 060 innlegg
Jeg liker Metabo.