Noen som kjenner igjen disse materialene som ser ut til å være surret rundt vannrør (tror jeg det er), ovenfor innertak?

Det gule innerst burde vel være en form for glassull eller lignende, eller?
Rundt det gule er det en form for tynt beige "papir".
Ser ut til å være fastsurret med en form for tråd.

Pleier det å være tynt beige "papir" rundt denne gule typen isolasjon?
Noen som kjenner igjen materialene?
Kanskje til og med fabrikat, hvis det var vanlig før med det gule og beige sammen?

Og, det ville jo ikke være meg om jeg ikke stiller spørsmålet:
Kan det gule eller beige materialet inneholde asbest?

Et vannrør isolert med gul glassull, dekket av et beige papir og surret med tråd. Flere gulaktige fleksible rør vises i bildet.

Isolert vannrør over innertak, med gul isolasjon og beige papir, holdt på plass med tråd. Spørsmål om materiale inneholder asbest.

Papir, metall og glassfiber. INGEN ASBEST!

• Liker
MagicFingers og 1 annen
  • Laddar…
Takk for svar huggan! :)

Er det virkelig glassfiber? Synes mer at det ser ut som gullfiber, men jeg kan selvsagt ta feil.
Trodde glassfiber var mer hvitt i fargen, ikke gult som denne isolasjonen.

Kjenner du igjen det beige papiret forresten? Hva slags papir er det, og hvorfor sitter det her?
Hører det sammen med det gule, eller hvorfor har man ellers viklet det rundt?

Takk på forhånd! :)

• Liker
Ralphk
  • Laddar…
Gullfiber er en produsent, ikke navnet på et materiale. Isolasjon er av typen mineralull, men lages av glassull/glassfiber.

• Liker
Stina71
  • Laddar…
Huggan, takk en gang til for svar. Noen flere spørsmål/kommentarer:

Aha, da forstår jeg! Jeg hadde inntrykk av at glassull var hvit, typ som "englehår".
Men, glassull kan altså også være gul!

Synes du at isoleringen med papiret rundt kan sitte som det gjør, eller bør glassullen "bygges inn" mer.
Sitter fritt i luften, ovenfor innertak, men det isolerte røret ligger fritt rett over kjøleskap, spiskammer osv.
Forhåpentligvis støver det ikke så mye, men hva vet jeg.
Hvordan hadde du gjort det?
Latt det være som det er eller sørget for å bygge det inn mer for å unngå støv fra isoleringen?

Kjenner du til det beige papiret forresten?
Er det vanlig med sånt rundt glassfiber?
Eller noe hjemmefiks?

Stina71 skrev:
Huggan, takk enn noen gang for svar. Noen oppfølgingsspørsmål/kommentarer:

Aha, da forstår jeg! Jeg hadde for meg at glassull var hvit, typ som "englehår".
Men, glassull kan altså også være gul!

Synes du at isoleringen med papiret rundt kan sitte som det gjør, eller bør glassullen "bygges inn" mer?
Sitter fritt i luften, over innertak, men det isolerte røret ligger fritt akkurat over kjøleskap, spiskammer osv.
Forhåpentligvis støver det ikke så mye, men hva vet jeg.
Hvordan ville du gjort det?
La det være som det er eller sørget for å bygge det inn mer for å unngå støv fra isoleringen?

Er det vanlig med slikt rundt glasfiber?
Eller noe hjemmepul?
Jeg synes det kan sitte igjen, det støver ikke om du ikke begynner å rive det av, og ikke engang da.. (har demontert ca. 40 m av dette det siste ½året)
papiret kommer ferdigmontert på disse, ikke noe du skal rive av eller sette på selv.

men selv undrer jeg nytten da det sitter på et prisol rør :/...

MagicFingers skrev:
men selv lurer jeg på nytten da det sitter på et prisol rør :/...
Mer isolering er jo alltid bedre enn litt isolering...... ;)
Det kan jo f.eks. være et rør med varmtvann, både for varmesystemet eller for drikkevann og man kanskje ville redusere varmetapene og få ut så mye varmtvann som mulig på et annet sted enn akkurat på de stedene man har forsøkt å isolere rørene.

Om man er bekymret for støvet så kan man jo alltidlinda på hvilken tape som helst over den biten der glassfiber titter frem. Men da støver det under selve pålindningen.
Synes man at det skal bort så knipser man av tråden og plukker bort isoleringen og erstatter med rørskall. Da er det penere. Men selve bortplukkingen støver så inn i helsk.. og så videre.

Stina71 skrev:
Eller noe hjemmepul?
Papirets funksjon er vel vindskjerm.

Takk alle for input og gode råd!

MagicFingers, mener du altså at papiret fra begynnelsen har sittet rundt dette gule isoleringsmaterialet?
Men hva med tråden da? Den har man altså puttet der som en ekstra festing?
For å få papiret

For å få papiret til å sitte fast... skulle det stå i forrige kommentar. :)

MagicFingers, du skrev "papiret kommer ferdigmontert på disse".
Hvilke "disse" sikter du til? Selve rørene eller typen av isolasjon?

Stina71 skrev:
MagicFingers, du skrev "papperet kommer förmonterat på dessa".
Vilka "dessa" syftar du på? Själva rørene eller typen av isolasjon?
typen av isolasjon, de jeg har demontert er drøyt 1m lange 10cm brede, så har man surret ståltråden for å holde formen rundt rørene.

• Liker
Stina71
  • Laddar…
Aha, papir og isolasjon "hører sammen".
Hvor gammel er konstruksjonen tror dere?
Tenker at man kanskje kan gi seg på en gjetning, med tanke på hvor lenge denne isolasjonen med papir rundt har eksistert, eller typen av vannrør under.

Takk for all hjelp!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.