Hadde en akustikkonsulent her på fredag. Et av de to rommene han undersøkte og tegnet ligger i kjelleren. Hans tanke var å isolere fram- og venstre sidevegg med 95 mm glassull, bakvegg med 195 mm. Har snart gjort ferdig to av veggene og nå hevder kompisen min at man absolutt ikke skal isolere kjeller innvendig med glassull.
Slik ser det ut nå:
Veggisolasjon med gul glassull i kjellerrom, delvis ferdig. Synlig trekonstruksjon og innfelt elektrisk skap i isolasjonen.

Rammeverk av treverk rundt en radiator i en kjeller med uferdige vegger og noe akustisk panel i taket.

Slik så det ut:
Kjellerrom med lyse vegger, flislagt gulv, radiator, og ledninger i tak. En sikringsboks er montert på veggen.

Tom kjellerrom med rør i taket, flislagt gulv og radiator ved et lite vindu. Viser vegger som skal isoleres med glasull.

Kjellerrom med murvegger og rør i taket, delvis isolert. Åpen dør og flislagt gulv sees også.

Kjellerrom med lyse vegger, åpnet hvit dør og terrakottafliser på gulvet, rør langs taket. Åpen dør viser trappoppgang.

Er det bare å rive dritten?! Akustikkingeniøren nevnte ingenting om eventuelle fuktproblemer, så det har jeg ikke engang fundert på.

Jeg antar at isoleringen er for romakustikken og skal dekkes med stoff senere. Du bør ha en ventilert luftspalte når du bygger mot yttervegg. Det du kan gjøre er å fjerne isoleringen og file ned platene en tredjedel (påvirker ikke absorpsjonen spesielt mye i lav ende hvis du beholder konstruksjonsdybden). Så sørger du for at spalten blir luftet, enten mekanisk eller med spalter.

Det finnes en ventil ved fremvegg øverst til venstre (bilde 1)

D donjansson skrev:
Det finnes en ventil ved framveggen øverst til venstre (bilde 1)
dessverre har jeg selv bittert fått erfare at ventilasjon av det der mellomskiktet aldri er nok hvis man ikke drar på. Altså for eksempel en fuktstyrt baderomsvifte som tåler litt kjellermiljø. Det er viktig at det der rommet bak isolasjonen er tørt. Utvendig drenering og isolasjon kan hjelpe mye, men fukt kommer ofte inn likevel. Hvordan skal den forsvinne? Jo, oftest ved å ventileres bort. Enten tas den inn i kjelleren for deretter å ventileres bort eller bort direkte.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.