Medlem
· Södermanland
· 206 innlegg
Hei!
Amatørsnekker Magnus her!
Jeg skal isolere vårt nye lager på 10kvm og lurer litt på det.
Skal jeg sette lekter (horisontale) mellom de loddrette? Om 'ja' hvilken avstand skal jeg ha mellom dem?
Strømføringen gjøres etter at jeg har isolert, eller?
Hvordan fikser jeg enklest luftspalten?
Skal jeg ha ett ventilasjonshull eller to?
Alle andre tips tas imot med stor glede!
Mvh,
M
Amatørsnekker Magnus her!
Jeg skal isolere vårt nye lager på 10kvm og lurer litt på det.
Skal jeg sette lekter (horisontale) mellom de loddrette? Om 'ja' hvilken avstand skal jeg ha mellom dem?
Strømføringen gjøres etter at jeg har isolert, eller?
Hvordan fikser jeg enklest luftspalten?
Skal jeg ha ett ventilasjonshull eller to?
Alle andre tips tas imot med stor glede!
Mvh,
M
om du skal ha stående panel så må du ha lekter, ellers har du ingenting å feste i, og 45 mm ekstra isolasjon er jo bra. cc60 mm mellom
det avhenger litt av hvordan det ser ut, men begynn med å trekke slangen til strømmen og deretter isolasjonen.
og om du skal ha utenpåliggende strøm, så er det det siste du gjør.
luftspalten fikser du med vet ikke hva det heter men størrelse 45*ca10 mm har jeg for meg pleier å være i dårlig kvalitet for å være billig
ventilasjonsåpning? mener du i mønet, så sats på ett
det avhenger litt av hvordan det ser ut, men begynn med å trekke slangen til strømmen og deretter isolasjonen.
og om du skal ha utenpåliggende strøm, så er det det siste du gjør.
luftspalten fikser du med vet ikke hva det heter men størrelse 45*ca10 mm har jeg for meg pleier å være i dårlig kvalitet for å være billig
ventilasjonsåpning? mener du i mønet, så sats på ett
Et typeeksempel på en moderne isolert vegg kan f.eks. se slik ut (utefra og inn)
Panel, luftspalte, vindsperre (f.eks. utegips asfaboard eller vindsduk), reisverk med isolasjon, fuktsperre (plast), 45X45 ekstra lekter med isolasjon, i dette laget legger man også elektriske ledninger, innervegg (gipsplate eller lignende)
Panel, luftspalte, vindsperre (f.eks. utegips asfaboard eller vindsduk), reisverk med isolasjon, fuktsperre (plast), 45X45 ekstra lekter med isolasjon, i dette laget legger man også elektriske ledninger, innervegg (gipsplate eller lignende)
Jeg ville nok sette opp lekter 45x45 etter at jeg har isolert og stiftet opp plasten. Som mats_o anbefalte. Lektene kan du sette horisontalt eller vertikalt på de eksisterende. Avhenger av hva du skal ha på veggene, panelplater eller stående panel. cc 600 mm mellom lektene.
Luftspalten. er det ved takfoten?
Monter 2 ventiler, en i hver gavl slik at det blir litt trekk hvis det er det du mener med ventilasjonshull.
Luftspalten. er det ved takfoten?
Monter 2 ventiler, en i hver gavl slik at det blir litt trekk hvis det er det du mener med ventilasjonshull.
Medlem
· Södermanland
· 206 innlegg
Jeg har vært ute i boden og kikket litt i dag, og det jeg fant var (ut fra og inn):
1. Panel
2. Noen slags smale lekter (lækt?)
3. En duk som det står vind... ja den er typ vindtett.
4. Reglar loddrette
Så det trengs bare isolasjon og overflatemateriale da kanskje?
Medlem
· Södermanland
· 206 innlegg
Jeg gjør slik:
1. isolering
2. Eldragning
3. Aldersbestandig plast
4. Ytskikt (plyfa? eller annen treplate)
Det håper jeg skal funke.
1. isolering
2. Eldragning
3. Aldersbestandig plast
4. Ytskikt (plyfa? eller annen treplate)
Det håper jeg skal funke.
Medlem
· Södermanland
· 206 innlegg
Medlem
· Södermanland
· 206 innlegg
Hmm, tja taket på carport/lagringsbod ser likt ut som taket på huset. /\mats_o skrev:
Jeg vil ha isolert i taket akkurat som i veggene da jeg har tenkt å ha ting der oppe. Det skal bli et lite "loft"
Da finnes det litt alternativer 
Gjør man rommet isolert og loftet uisolert så gjør man slik at man setter gips eller plyfa nederst. Plast ovenpå den. Ovenfor det kan man for eksempel ta 22X95 cc 30 cm som lekter. Så kommer stenderne fra takstolene og imellom legger man da isoleringen.
Gjør man rommet isolert og loftet uisolert så gjør man slik at man setter gips eller plyfa nederst. Plast ovenpå den. Ovenfor det kan man for eksempel ta 22X95 cc 30 cm som lekter. Så kommer stenderne fra takstolene og imellom legger man da isoleringen.
Medlem
· Södermanland
· 206 innlegg
mats_o skrev:
Så lurer jeg, igjen, på hvordan jeg setter horisontale "bjelker" i veggene. De som finnes er jo de vertikale. Jeg antar, i min amatørmessighet
Så, lekter tverrgående i taket mellom bjelkene, deretter byggpapp, deretter isolasjon? Eller?!
Jeg lærer underveis! Takk for hjelpen så langt!
Ingen tjærebelegg i taket.
Samme fuktsperre som i veggen
Skjøtes med 20 cm overlapp og tapes med spesialtape. Varm fuktig luft stiger jo oppover så den skal vi stoppe. Ovenfor isoleringen trengs ingen vindsperre.
lengst ned i taket blir det et overflatesjikt ja
De tverrgående i veggene har i prinsippet ingen stabiliserende funksjon i det hele tatt, men er mer til for at man ikke skal få massivt med tre hele veien gjennom veggen. Stabilisering gjøres med spiker/hullbånd som man drar diagonalt i veggen. Sen når platene kommer på så står de for mye av stabiliteten i veggen.
Det fungerer på samme måte som et IKEA-garderobeskap ustabilt som bare det inntil man spikrer fast platen bak som stabiliserer. I husesammenheng er platene bare litt større og tyngre
Samme fuktsperre som i veggen
lengst ned i taket blir det et overflatesjikt ja
De tverrgående i veggene har i prinsippet ingen stabiliserende funksjon i det hele tatt, men er mer til for at man ikke skal få massivt med tre hele veien gjennom veggen. Stabilisering gjøres med spiker/hullbånd som man drar diagonalt i veggen. Sen når platene kommer på så står de for mye av stabiliteten i veggen.
Det fungerer på samme måte som et IKEA-garderobeskap ustabilt som bare det inntil man spikrer fast platen bak som stabiliserer. I husesammenheng er platene bare litt større og tyngre
Medlem
· Södermanland
· 206 innlegg
Hmm.. det er glissent mellom takstolene i det lille bodet.
Hvordan går jeg frem for å "regle opp"? Dimensjonen på regel skal være som takstol? Hvordan fester jeg reglene? Vinkeljern? Gah.. 
Uansett har jeg nå isolert veggene og skal finne ut hva jeg trenger til strømmen. Hvor mange uttak, xx meter elrør, osv.. Så skal jeg få hit elektrikeren som skal koble inn strømmen. Etter det legger jeg på plasten og deretter overflaten. Denne delen føles relativt klar. Taket derimot er litt uklart i mitt sinn.
Uansett har jeg nå isolert veggene og skal finne ut hva jeg trenger til strømmen. Hvor mange uttak, xx meter elrør, osv.. Så skal jeg få hit elektrikeren som skal koble inn strømmen. Etter det legger jeg på plasten og deretter overflaten. Denne delen føles relativt klar. Taket derimot er litt uklart i mitt sinn.