6.611 lest ·
15 svar
7k lest
15 svar
Innvendig isolasjon i kjelleren
Side 1 av 2
Vi har kjøpt et 2-plans hus med kjeller fra -46 og i et av rommene i kjelleren finnes det påreglede trevegger (yttervegger). Boret hull i panelet for å sjekke hvordan det så ut under. Det ligger først plast mot betongveggen, deretter trelekter 45mm og trepanel. Mellom plasten og panelet er det isolert med celleplast. Mitt spørsmål er om det virkelig skal være en fuktsperre på innsiden av en yttervegg? tenker på fukten... /Björn.
Jeg har lignende konstruksjon i min kjellerstue. Det føles ikke helt optimalt, spesielt med tanke på plastmattene på gulvet som jeg rev ut og fant mugg på undersiden av. Det er nok med litt støv for at det skal kunne mugne, og når man har lagt på en "fuktspærre" i form av plastmatte eller plastfolie, så blir jo vekstbetingelsene de rette...
i min verden må fuktigheten få vandre i en kjellervegg. Uansett hvor mye man drenerer blir den aldri helt tørr. Selv har jeg murt en ny leca-vegg innenfor alle betongyttervegger med en 20 mm luftspalte imellom. Leca bygger 200 mm og skal isolere tilsvarende 50 mm isolering. Luftspalten og rommet ventileres nøye. En ganske stor jobb å gjøre dette, men luften i kjelleren er som en vårbris. Alternativet er å rive bort alt inn til betong, pusse og male med silikatmaling samt isolere utenfor kjellerveggen med pordrän om man uansett tenker å drenere.
I vår kjeller hadde forrige eier kledd innsiden med Platon, så vanlig treverk og isolerverk. selvfølgelig med gips også..... Det hadde akkurat begynt å lukte litt da jeg rev ut skiten.... Jeg pusset med gipsbruk direkte på betongveggen, skal etter hvert grave opp ved kjellerytterveggen og isolere utenfra med isodrän.....
Takk for innleggene.
Er det noen som vet hvor dårlig denne løsningen er?
Må man rive alt og begynne på nytt f.eks. med stålstendere og uten plast liggende mot ytterveggen?
...eller kan det være nok at man f.eks. borer opp ventilasjoner gjennom panelet, celleplasten og "fuktsperren"?
Noen isolering fra utsiden er dessverre ikke aktuelt da dreneringen er nylig gjort.
/Bjørn.
Er det noen som vet hvor dårlig denne løsningen er?
Må man rive alt og begynne på nytt f.eks. med stålstendere og uten plast liggende mot ytterveggen?
...eller kan det være nok at man f.eks. borer opp ventilasjoner gjennom panelet, celleplasten og "fuktsperren"?
Noen isolering fra utsiden er dessverre ikke aktuelt da dreneringen er nylig gjort.
/Bjørn.
Min kompis hadde samme konstruksjon som deg og tenkte å tapetsere veggene når han flyttet inn. Jeg tok uten hans tillatelse helt bryskt slegga og slo et hull i veggen. Når sjokket hadde lagt seg satte han nesen i hullet - en duft av gorgonzola og wasaskipet! Han rev ut alt, pusset og malte lecaveggen med silikatmaling. I hans tilfelle med 20cm leca skal det tydeligvis tilsvare ca 5 cm isolasjon, men om betong skal gjøre det samme kreves 300cm. Beklager, men jeg ville aldri våget å isolere en kjellervegg innvendig med noe annet enn luftspalte og leca. Heller ta smellen og øke varmen. Noen tror på innvendig platon, men jeg er ikke en av dem. Håper noen andre har en bedre løsning til deg...
Milkshaken: Kanskje kan funke. Er risikoen at man får en fuktutfelling i isolasjonen? Stenullen puster vel for så vidt en del? Luftspalte mellom btg-regler? Synd at glassfibergipsen er så dyr. Kan ha feil, men en murer sa en gang at man helst ikke skal ha c-bruk i en kjeller da dette er kalkbasert og følsomt for mugg..er det ikke kalk i gipsen?
Har nå boret opp en del hull med jevne mellomrom og høyder (d:45mm) for å se hvordan det ser ut. Kondens ser ut til å ha dannet seg på plasten under et vindu. Det er to yttervegger i rommet med et vindu på hver vegg. Under vinduene er det vannbårne elementer av eldre modell som ikke genererer altfor mye varme.
Er kondensen noe man kan ventilere bort tror dere?
Er kondensen noe man kan ventilere bort tror dere?
fef:... Den nye glassfibergipsen... (Som jeg fortsatt ikke husker navnet på) er jo godkjent for våtrom, nettopp for sin ikke-pappyta..... Gipsen i seg selv klarer seg jo bra..... Glassfiberen ligger som overflatelag i stedet for papp....
Kondens kan man både ventilere og varme bort ja.... Men ikke permanent..... Man må gå til bunns med problemet etter min mening.... Du har fått noen forslag..... Alternativet er ellers en avfukter.. men hvor gøy er det å ha en sånn surrende nede i kjelleren...!!!??
Kondens kan man både ventilere og varme bort ja.... Men ikke permanent..... Man må gå til bunns med problemet etter min mening.... Du har fått noen forslag..... Alternativet er ellers en avfukter.. men hvor gøy er det å ha en sånn surrende nede i kjelleren...!!!??
Mineralske produkter mugner ikke. Organiske gjør det. Hvis kalk mugnet, ville det for øvrig vært kult å se et stort lodent kalkbruddfef skrev:
Den mureren var i hvert fall ute og syklet.
Gips er et vanlig navn på mineralet kalsiumsulfat. Kalk fremstilles av kalkstein (bergart) som for det meste inneholder mineralet kalsitt.
ktm250: Ok, jeg er med. Vet du noen annen grunn til hvorfor murmesteren anbefalte b-bruk i stedet for c-bruk med høyere kalkinnhold i kjeller. Fyren har hatt pussfirma i 30 år, men jeg kjøper det der med kalkbruddet. Tilbake til emnet, har dere noen flere tips til beedj?
fef: Han har antagelig gjort en vurdering av underlaget, hvilket er det som alltid styrer valget av styrke på bruk.
Selve uttalelsen i seg selv, høres dog merkelig ut. Han kunne kanskje ikke forklare seg og trakk rett og slett en vals for å gjøre det lett for seg.
Valg av materiale i ulike situasjoner er vanskelig, krever kunnskap og fingertuppfølelse og noen ganger er valget vanskelig å begrunne for en lekperson. Det sitter liksom i ryggmargen.
Når det er vanskelig å forklare så gidder noen liksom ikke uten de smeller til med noe og håper at den de har dratt valsen for skal nøye seg med det og ikke komme med flere spørsmål. Kommer lekpersonen med flere spørsmål blir det straks travelt... mye jobb, fika, lunsj, julegaver... you name it!
Nåja, absolutt ingen skygge over ham. Han er ingen rundlurer. Han orker nok ikke bare forklare, igjen, sånt som sitter i ryggmargen etter år av brukblanding
Selve uttalelsen i seg selv, høres dog merkelig ut. Han kunne kanskje ikke forklare seg og trakk rett og slett en vals for å gjøre det lett for seg.
Valg av materiale i ulike situasjoner er vanskelig, krever kunnskap og fingertuppfølelse og noen ganger er valget vanskelig å begrunne for en lekperson. Det sitter liksom i ryggmargen.
Når det er vanskelig å forklare så gidder noen liksom ikke uten de smeller til med noe og håper at den de har dratt valsen for skal nøye seg med det og ikke komme med flere spørsmål. Kommer lekpersonen med flere spørsmål blir det straks travelt... mye jobb, fika, lunsj, julegaver... you name it!
Nåja, absolutt ingen skygge over ham. Han er ingen rundlurer. Han orker nok ikke bare forklare, igjen, sånt som sitter i ryggmargen etter år av brukblanding
Medlem
· Västra Götaland
· 51 innlegg
Off topic:
Milkshaken: Mitt svar var ikke rettet mot deg, men jeg svarte på et annet spørsmål tidligere i tråden. Moderator har fjernet innlegget. Synes det er merkelig at han ikke fjernet innlegget mitt også, da jeg siterte personen det gjelder.
Milkshaken: Mitt svar var ikke rettet mot deg, men jeg svarte på et annet spørsmål tidligere i tråden. Moderator har fjernet innlegget. Synes det er merkelig at han ikke fjernet innlegget mitt også, da jeg siterte personen det gjelder.