Litt praktiske spørsmål og tanker fra en glad amatør..

Jeg har kjøpt 17 mm råspont som er ca 95 bred. Den skal sitte som fondvegg på en gavlvegg med skråtak på begge sider og vindu i midten. Jeg skal grunne sidene på den før oppsetting, men så har jeg noen spørsmål..

Skal jeg begynne oppe ved taket eller nede ved gulvet?

Hvilken vei skal være opp og hvilken ned?

Rommet er litt mer enn 3 m bredt, plankene er 3,3 m. Skal jeg sette EN hel planke eller dele den i to? Andre alternativet virker enklere å jobbe med eller?

Hva slags spiker bør jeg bruke og hvor lange (om det har betydning)?

Er det fornuftig å kjøpe en spikerpistol til dette (koster rundt 200 kr på Biltema om den duger)?

Skal man forsøke å spikre gjennom senken der man fører i den nye planken?

Hvor tett skal man spikre?

Hva for type sag er enklest og best å bruke (har en sirkelsag men har ikke turt å bruke den ennå ..)?

Det kan godt være det kommer flere spørsmål etter hvert men jeg er veldig takknemlig om dere har lyst til å svare på disse! :)

Om rommet er litt mer enn tre meter og råsponten er 3,30 ville jeg satt hele lengder alle dager i uka. 20 cm spill får anses som overkommelig. :)

Da jeg satte en lignende vegg begynte jeg ved gulvet siden det føltes dumt å trosse tyngdekraften. Setter du med noten nedover kan du skyte inn dykkert skrått gjennom fjæren. Sett to dykkert i hver regel og litt skrå fra hverandre så sitter det bra.

Har du kompressor så skaff deg en dykkertpistol og kjør på. Skal du stå med hammer kommer det til å ta flere ganger så lang tid og du kommer garantert til å slå i stykker fjæren på et sted når du bommer med hammeren. Ellers finnes det jo panelclips som kan være et mellomledd om du ikke har kompressor.

Hvilken sag som helst funker bra, så lenge du sager noenlunde vinkelrett. Antar at du skal ha en slags hjørnelist og da skjuler jo den en del.

Sist redigert:
Jeg ville...
Begynt nederst.
Hatt fjæren oppover.
Ikke delt for å unngå skjøter.
Brukt en form for dykkert, sannsynligvis med spikerpistol og...
Spikret den i veggreglene som ofte sitter på cc45 eller 60.
Spikret skrått ned der fjæren stikker ut og inn i reglen.
Kappet til lengden med gjær-/kapssag.

Type :)

• Liker
mmmmagnus
  • Laddar…
Åh, takk så mye for så raske og utførlige svar!!!

Da blir det hele lengder! (råsponten i seg er så billig - 4.90 /m - så det kan virkelig kvitte om det blir litt spill!!).

Følge spørsmål - Hvordan gjør jeg ved radiatoren og en stikkontakt?

Ved radiatoren blir det jo en kabel som sitter fast i en radiator som må gjøres plass til..
Kanskje kan man sage ut en bit som man deretter setter tilbake..

Stikkontakten har jeg ingen anelse.. Tenkte at jeg kanskje skulle be en elektriker komme og hjelpe meg med den..

Har ingen kompressor.. Må man alltid ha det til en dykkert-pistol? Virker komplisert.. Er det vanskelig med sånne klips?
Ellers kan man kanskje forbore hull og spikre, så burde det i alle fall gå litt lettere?

Nå tenkte jeg ikke å bruke lekter før, men spikre i den veggen som allerede finnes og håpe på det beste.. (vil helst ikke at det bygger for mye)
Men bak denne burde det være lekter, så man kan jo prøve å treffe dem. Logisk så burde det jo for eksempel være ved siden av vinduet?

Angående uttak og elemekoplinger skal du lage et like stort hull i panelet som det er i veggen og deretter flytte ut uttak og koblingsboks. Din elektriker fikser dette enkelt om du fikser hullene i panelet. Bruk hullsag eller stikksag før du fester panelet så får du et fint hull.

Dykkertpistol uten kompressor brukes helst som brevpress eller bokstøtte. Om du ikke får tak i en gassdrevet - men for samme penger får du både kompressor og vanlig dykkertpistol. :)

Panelclips er enkle å bruke men kan være litt pirkete. Med panelclips må du sette noten oppover, ellers blir det vanskelig å feste dem. Vil du droppe panelclipsene, fungerer det å spikre for hånd med hammer og forsenker om man tar det litt rolig. Men hadde du hatt en kompressor og dykkertpistol hadde det gått enormt mye raskere.

Edit: Vil du ikke spikre i det hele tatt, fungerer det kanskje med montasjelim. Et lite mareritt å gjenopprette veggen, men det kan være et alternativ. Ikke noe jeg har testet, riktignok.

22934_534x534.jpg

Sist redigert:
Igjen TAKK! Har litt gitt opp tanken på dykkerpick og heller vurderer å kjøpe en skikkelig god hammer i stedet.. Har hørt at det er stor forskjell og de jeg har er billige alternativer.

Tips på skikkelig gode hammere og omtrent hva en slik koster?

Hørte også at en venn har brukt skruer i stedet - tydeligvis for å enkelt kunne ta ned veggen. Hva mener dere om det? Å skru opp panelet med en drill? Kanskje vanskelig å få det pent?

Enda flere spørsmål..

Er det best å male panelet før jeg setter det opp?

Høres hvit dekkbeis ut som noe som kan bli bra?

Er det da vannbasert jeg skal ha for å unngå å få hodepine?

Og tror dere det holder med kvistlakk og deretter typ to lag dekkbeis? Eller bør jeg grunne også?

Når jeg begynner nedenfra - kan jeg begynne rett ved gulvet eller bør jeg la det være en glipe for veggen å bevege seg?

Hvis jeg spikrer eller skrur skrått inn i fjæra så kan jeg jo bare sette skruer eller spiker i den øvre delen av bordet. Finnes det ikke risiko for at det nedre og første bordet glipper da?

Hvor lange skruer eller spikre kan være passende?

Såfremt du ikke er en finsnekker av yrke, ville jeg droppet hammeren, uansett hvor dyr den er. Lei en kompressor og spikerpistol i stedet, du bør klare deg på en eller to dager avhengig av hvor mye tenking som går med. Jeg synes jeg leste skråtak også, så lei en kapp- og gjærsag samtidig som du først er i gang. Og sørg for å ha noen ekstra planker å sage feil i, kjedelig å bruke tid når man er "i gang" på å dra tilbake til trelastlageret.

Da får du et godt resultat slik at du ikke blir avskrekket til neste gang.

Å skruve går like bra, bare sørg for å finne gode skruer for formålet sånn at hele hodet kan forsenkes uten at det sprekker treverket. Når man kjører med skjult innfesting av spontet treverk fester man bare i den delen som er eksponert. Not og fjær sitter så tett at det ikke blir noen glippe.

Synes at tallmilan overdriver litt angående spikingen. Man trenger absolutt ikke være finsnekker for å slå inn en spiker i en fjær eller panelclips bare man tar det litt rolig. Men det tar jo mye mer tid og synes du at det er verdt de ekstra pengene for å gjøre noe annet så kan du jo leie kompressor og dykkertpistol.

Jeg har satt perlestaff i tak med panelclips og jeg er absolutt ingen finsnekker. Nå når jeg har skaffet dykkertpistol kommer jeg dog aldri til å bry med clips igjen.

Så er jeg helt overbevist om at du klarer å gjøre et rett snitt (om enn i vinkel) med en vanlig håndsag av brukbar kvalitet. :)

Vi har malt med kvistlakk og deretter vannbasert grunning og lakkmaling fra Beckers om jeg husker rett.

Hm.. Jeg er nok litt treg for jeg skjønner ikke helt hvordan man skal feste sånn der skjult innfesting.. Men man kan altså gjøre dette selv om man skrur? Skal sjekke opp så jeg får passende skrue!

Angående glippe så mener jeg bordet man begynner med, den som er lengst nede ved gulvet. Men man setter jo en gulvlist utenpå den så da vil den vel sitte fast antar jeg!

Angående spikingen så handler det jo ikke om mer enn 40 løpemeter.. Blir jo ikke så veldig mye spiking med andre ord. Dessuten skaffet jeg en dor når jeg fikset listene i mitt siste prosjekt så det burde jeg jo klare her også håper jeg. Men drillen hadde nok vært enda nimmere å bruke!

Gjærsag har jeg en Biltema-variant men jeg tror kanskje den er for svak til dette (det er altså ikke en elektrisk). Men på den andre siden fungerte det å sage klikkgulv med vinkelhake og vanlig sag så det skal nok gå med panelen også! Har til og med kjøpt et par skrutvinger for å gjøre det lettere! Og så kommer jeg jo uansett til å sette list så det er ikke hele verden om det ikke blir helt supert. :)

Jeg er overbevist om at det kommer til å bli kjempebra. :) Ikke glem å ta bilder og legg dem i tråden så vi får se hvordan det går.

Første planken fester du forslagsvis med vanlig spikring der lister vil dekke spikerhodet.

Siden et bilde sier mer enn en faslig masse ord legger jeg inn et bilde på skjult innfesting.
ImageVaultHandler.aspx

Sist redigert:
TAKK!! Som sagt, et bilde sier mer enn tusen ord! Nå tror jeg at jeg forstår!! Vurderer å prøve å ta fri fra jobben i morgen så jeg kan sette i gang!

Fikk forslag fra en venn om å male med vanlig hvit matt veggmaling 7 - har masse av sånn hjemme da jeg maler de andre veggene med den så jeg skal prøve å male en planke og se hvordan det blir (når plankene ikke koster mer enn rundt 16-17 kr stykket har man råd til å teste!). De hadde brukt denne malingen på sine plankevegger uten å kvistlakke med godt resultat. Jeg tror at jeg vil kvistlakke for sikkerhetens skyld, men skal teste denne malingen da det er et utrolig billig alternativ!

Da er det bare bra hammer og spiker som skal anskaffes!

Fikk en pekepinn fra en annen venn om at man bør ha tre ganger så lang spiker som tykkelsen på planken, er dere enige i det? Jeg finner ikke stenderne ved å banke på veggen, men siden vinduet tar opp en stor del av veggen kan man vel anta at det sitter stendere på sidene samt under det. Ellers virker veggen ganske stabil å spikre i. Får se...

Lover å oppdatere med bilder! Tusen takk for at dere tar dere tid!!!! :)

joflopp skrev:
Synes at tallmilan overdriver litt angående spikingen. Man trenger absolutt ikke å være finsnekker for å slå i en spiker i en fjær eller panelclips bare man tar det litt rolig. Men det tar jo mye mer tid, og synes du at det er verdt de ekstra pengene for å gjøre annet så kan du jo leie kompressor og dykkertpistol.
Jeg uttrykte meg litt klønete, jeg mener at man ikke har så mye nytte av en ekstra dyr hammer om man ikke finsnekker i yrket. Men jeg synes fortsatt at det er en bedre idé å leie ordentlige ting for i begynnelsen tar funderingen veldig lang tid, og da kan det være bra å gjøre andre moment litt raskere.

Litt off topic men likevel.. Angående kvistlakk - Hva bruker man for å rengjøre penslene fra den?

Og hvordan oppbevarer man den best mellom strøkene - hvis den skal brukes igjen?

For en stund siden mener jeg at jeg prøvde å rengjøre med white spirit, noe som resulterte i en klissete masse som ikke gikk å bli kvitt..

I går satte jeg penselen i en krukke med vann fordi jeg trodde den skulle holde på fuktigheten, men ikke trekke den til seg da det er olje, samt ikke selvantenne..
I dag er samme pensel hard som stein.. q(;^;)p

De andre penslene pleier jeg å oppbevare i en plastpose mellom malingene, men jeg er helnoia når det gjelder kvistlakk på grunn av risikoen for selvantennelse...

tallmilan skrev:
Jeg uttrykte meg litt klønete, jeg mener at man ikke har så mye nytte av en ekstra dyr hammer om man ikke driver med finsnekring til yrke. Men jeg synes fortsatt at det er en bedre idé å leie ordentlig verktøy, for i begynnelsen tar tenkingen veldig lang tid og da kan det være bra å gjøre andre momenter litt raskere.
Okei, skal tenke litt på det. Har du noen anelse om hvor de pleier å leie ut slike og omtrent hva det kan eller pleier å handle om i pris?

Som sagt handler det bare om ca 40 løpemeter, gjetter på kanskje 3-4 kvadrat, så det er jo ikke mengder av spiker. Men visst, det kan absolutt være slitsomt nok!! :)

Risiko for selvantennelse finnes bare når du holder på med linolje. "Vanlige" farger har ikke dette problemet. Bruker du vannbasert farge kan du pakke penselen inn i for eksempel plastfolie eller noe annet som er tett og hindrer luft fra å nå penselbusten. På den måten kan du bruke en og samme pensel/rulle under hele tiden du maler med samme farge.

Når du skal rengjøre penslene dine må du lese på malingsboksen hva som skal brukes. Vannbaserte farger rengjøres i vann og løsningsmiddelbaserte med whitesprit - hvis vi skal forenkle det.

Utleiesteder - Cramo er et klassisk utleiefirma, men retter seg primært mot yrkesutøvere. Nå har dere verken Bauhaus eller K-rauta i Kristianstad, men hvis det finnes et annet større byggevarehus i nærheten så sjekk med dem, de pleier å ha utleie.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.