Jeg har en gammel kjeller 80 % under jord (i en skråning). Det er på tide å renovere 3 av rommene. Jeg kommer ikke til å grave opp utenfor og drenere eller noe slikt av flere grunner. Nr1 er at etter kjelleren kommer en utvidelse av inngangspartiet. Huset står i en skråning så det er ingen direkte fuktighetsproblemer MEN det er ikke 0 fuktighet heller...

De gangene man legger merke til fuktighet er når det er ekstreme mengder nedbør 1–2 ganger i året. Da finnes det spor av fukt, men ellers er det tilsynelatende tørt.

hva har jeg for sikre alternativer som bygger vegg utenpå den eksisterende. Det er litt blandet kvalitet på den eksisterende, alt fra som bildet viser gammelt flislagt som sitter til stygt overflatelag på mørtel der malingen løsner og hvor det blir litt saltutslag som også indikerer litt fuktighet av og til. Absolutt ikke lysten på å pusse på eksisterende gammel vegg. Det har jeg gjort tidligere så det blir det ikke noe av av flere grunner...

jeg vil helst bare ha en helt ny "frittstående" vegg/overflatelag.

1. Noen bra plate-løsning? kan man sette stålstender, ingen isolasjon, plate utenpå eller er det å be om problemer med fukt i "luftspalten" som blir?
2. murblokk for eksempel: https://www.bauhaus.se/lattbetong-plattor-50x400x600mm#go-to-description virker jo praktisk. litt uklart hva prosedyren er etter at man har smelt opp veggen dog.

3. Murblokk utenpå eksisterende, leca 90mm eller lignende... betydelig mer kronglete... men det er ikke så stor overflate så... pusse på en ny lecavegg kan jeg leve med men det er jo ikke førstevalget...

Innvendige vegger ser fine, harde og pussede ut så der blir det bare å male.

Innvendige vegger på bildet hadde også vært fint å bare plate over. Det skal bli type kjøl/frys og noen hyller i rommet så jeg tenker litt quick and dirty flisene som ikke løsner sitter som berget. og selv om det tas bort så blir det jo en veldig stygg overflate... (men kanskje sparkle og maling duger)

Gammel kjeller med fliser opp til midten av veggen, synlig skadet pussverk under. Et kjøleskap med diverse gjenstander oppå.

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.