J
Hei
Har søkt, lest og lært, men har ikke helt funnet mitt case, så jeg sender av gårde et spørrebatteri.

Jeg bor i et 4 år gammelt trehus med blant annet garasje og "maskinrom" i kjelleren. Denne etasjen er i skrånende terreng, veggene er murt med LECA-blokk (med gjennomgående sikringsskap), gulvet er isolert plate med gulvvarme i en liten del av arealet (ser dog bare til å holde temperaturen like over nullen så langt på året. (Her finnes også en oppvaskkum med vannledninger jeg ikke kan stenge av.)

For å øke bruken av rommet samt sikre vasken uten at driftskostnadene øker, vurderer jeg å isolere veggene innenfra, i hvert fall vegger over bakkenivå.

Kan jeg uten "bieffekter" isolere LECA-veggene over bakken?

Er da løsningen: stålsprosser, isolering, dampsperre, gipsplate riktig?

Får jeg noen effekt hvis jeg ikke samtidig isolerer vegger under bakkenivå? (har forstått at innvendig isolering av kjeller ikke er en god idé og er ikke interessert i å grave).

Takk på forhånd
/J

Kan bare svare på hvordan jeg gjorde etter mye research. Over bakken og oppvarmet rom ca 16 grader året rundt.

Leca - 5cm luftrom - stålregel i skinner oppe og nede + isolering - dampsperre - plywood - gips.

Å tenke på: Stabiliser stålreglene midt på veggen med en form for vinkeljern, ellers vil de bøye seg innover og du får problemer med å feste platene. Bor hull og dra ståltråd på "baksiden" av stålreglene hver 40cm som støtte slik at ikke isolasjonen faller "utover".

Jeg måtte forsinke mine skruehull i plywooden fordi stålreglen ikke har motstand til å trekke inn skruene i plywooden. Plywooden hadde jeg for å lettere kunne sette opp ting hvor jeg ville i ettertid.

Mvh Thomas

J
Takk så mye Thomas
/J

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.