Hei,
Jeg og min kone bor i et hus som har en kjeller som dekker ca 25 % av byggearealet. Kjelleren er delt i to deler med dør imellom: én gang på ca 6 kvm med utgang til baksiden av tomten, og derfra finnes det en dør til et område som går over i krypkjeller.
Vi er i ferd med å sette inn en trapp fra boligdelen av huset, ned til kjellergangen. Vi ønsker å gjøre dette uten å separere disse rommene med en dør, da det er vanskelig å finne plass til dette. Det er ca 20 cm tykke betongblokker av noe slag i kjellerens yttervegg. Ingen isolasjon. Det finnes også et hull inn til krypkjelleren hvor det strømmer inn kald luft. I tillegg stikker fjellet opp fra betonggulvet på ett sted (ca 50x50 cm).
I dag strømmer det opp kald luft fra kjelleren gjennom det hullet som allerede er tatt opp og som vi har dekket med en provisorisk OSB-plate. Om vi
1) tetter hullet til krypkjelleren og
2) legger elektriske gulvvarmeslynger i gulvet (platen er isolert og klargjort) og
3) tetter døren inn til det andre rommet i kjelleren
Tror dere at dette er tilstrekkelig for at man, uten å ruinere seg på strøm, skal kunne holde ca 15C i kjellergangen og unngå at kald luft tar seg opp til boligplanet? Eller vil vi måtte å sette opp vegger og isolere for at det skal bli bra?
Jeg forstår at det er umulig å gi noe sikkert svar bare på informasjonen ovenfor, men jeg er interessert i å høre om deres erfaringer med lignende problemstillinger og/eller ideer til alternative løsninger.