Hei,

Jeg tenker å bygge en innervegg for å dele kjelleren. På den ene siden er det trappehallen fra overetasjen til vaskerommet. På den andre siden blir det et soverom som jeg planlegger å leie ut med separat inngang. Jeg skulle gjerne hatt en dør som forbinder de to rommene.

Jeg har noen spørsmål om dette prosjektet:

1. Hvor tykk bør veggen være for å ha en god innsynsbeskyttelse/lydsikkerhet på begge sider?

2. Noen spesiell design for dette? Jeg leste et sted at hvis man lar det være litt luft mellom veggens 2 sider, øker lydisolasjonen. Det var noe som gips, osb, isolarin 95mm - luft 10cm - isolarin 95mm, osb, gips. Eller er det overdrevet?

3. Kan jeg kombinere STÅLREGLER og tre? Jeg tenker å bruke STÅLREGLER siden det er i kjelleren, og gulvet er dekket av fliser og en av veggene som skal kobles til er en yttervegg av betong. Den andre veggen er laget av gips og er en innervegg. Jeg vurderer å bruke STÅLREGLER der det er i kontakt med betong og fliser, og tre for resten.

4. Hvor mye plass bør jeg la mellom reglene? CC 60 eller 45

Takk på forhånd.

Beste svar

D deldan skrev:
Hei,

Jeg tenker å bygge en innervegg for å dele kjelleren. På den ene siden er det trappehallen fra overetasjen til vaskerommet. På den andre siden blir det et soverom som jeg planlegger å leie ut med separat inngang. Jeg ønsker å ha en dør som forbinder de to rommene.

Jeg har noen spørsmål om dette prosjektet:

1. Hvor tykk bør veggen være for å ha god innsynsbeskyttelse/lydisolasjon på begge sider?

2. Noen spesielle design for dette? Jeg leste et sted at hvis man lar det være litt luft mellom veggens 2 sider, øker lydisoleringen. Det var noe med gips, osb, isolering 95mm - luft 10cm - isolering 95mm, osb, gips. Eller er det overdrevet?

3. Kan jeg kombinere STÅLREGEL og tre? Jeg tenker å bruke STÅLREGEL siden det er i kjelleren, og gulvet er dekket av fliser og en av tilknytningsveggene er en yttervegg av betong. Den andre veggen er laget av gips og er en innervegg. Jeg vurderer å bruke STÅLREGEL i all overflate i kontakt med betong og fliser og tre på resten.

4. Hvor mye plass skal jeg la mellom reglene? CC 60 eller 45

Takk på forhånd.
Ja, alt avhenger av hvor mye lyd og støy veggen skal hindre. Vil vaskemaskinene stå nær veggen du har tenkt å bygge, eller er det andre vegger imellom?

Har du plass til å bygge som i ditt eksempel, har du bygget en "yttervegg," kan man si, som står godt imot både lyd og støy.

Jeg anbefaler at du bruker huntonisolasjon (trefiber) i stedet for klassisk mineralull. Den demper lyd mye mer effektivt, noe som gjør at du kan bruke en smalere plate og redusere dybden på veggen for å oppnå samme effekt. Huntonisolasjon kan være dyrere, men du får i gjengjeld mer gulvareal og slipper dessuten kløende armer og irriterte luftveier som de fleste får fra mineralull når du jobber med materialet.

Du kan absolutt kombinere stål og trestendere. Men ønsker du å maksimere lyddempingen, finnes det spesielle stålstendere til formålet. Men de er dyrere og sannsynligvis overkill for ditt prosjekt. Bruk heller pengene på huntonisolasjonen.

Om du skal ha 45 eller 60cc på stenderne avgjør du selv. 45 hvis du vil bruke ergoplater, altså 90 brede plater, eller 60 hvis du vil bruke standardplate på 120.

Det er i stort sett samme pris for 90 og 120 plater, så ønsker du å komme billigere unna, velger du 120. Da trengs det dessuten færre stendere, noe som også sparer litt penger. Ønsker du heller mer lettarbeidede plater og vil unngå vondt i kroppen, velger du 90.

Så som konklusjon:
Jeg hadde nok kjørt som ditt eksempel, men med 70 stendere i stedet for 95.
Stålstender med filt mot vegger, tak og gulv. Øvrige stendere kan være enten tre eller stål, alt etter budsjett.
Huntonisolering.
10-20 mm luft mellom begge veggene, det viktigste er at de ikke sitter sammen for da kan lyden vandre i materialet.
Så hadde jeg kanskje droppet osb-platene og brukt dobbel gips i stedet. Gips demper lyd bedre, er billigere, og det går an å skru opp ganske tunge ting om man vil.

Har du plass til å gjøre veggen tykkere, får du selvsagt et bedre resultat, men jeg ville tro at dette duger ganske fint.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.