Skal bygge en køyeseng, i en sovalkove, som jeg helst vil ha "flytende" uten ben, men vil jo ikke at den skal rase ned, så lurer på om det er mulig? To av veggene, den til venstre og bak er regelverk med rupanel, den til høyre er regelverk men sannsynligvis et slags plate-materiale.
Sengen vil være 190cmx120cm, og ha 15mm kryssfiner som bunn, og deretter en skumgummimadrass. Skal jo tåle at en voksen rer opp/barn som hopper.
Om jeg bygger en bjelke som på bildet, av si 45x90-regler, klarer jeg meg uten ben da, om jeg fester den i reglene?
Det går fint å skru reglar på veggen og legge en bunn oppå. 45x90 er unødvendig grov dimensjon, se hvordan en kjøpeseng er konstruert. Du kunne lage en ramme av planhøvlet furu, der du ved underkanten skrur en list som du kan legge en ribbebunn på i stedet, som du så legger madrassen i. Her har jeg brukt ca140x22mm. Ribbebunn fra Ikea, det er hyggeligere å ligge på ribbebunn enn kryssfiner.
du har fått bra svar, vil si meg enig i at det definitivt er bedre med ribbebunn/tilsvarende som tillater madrassen å ventileres, enn en hel plate under madrassen.
Fint! Takk for svar. Tanken å droppe ribbebunnen var mest minnene fra når man selv var liten og den som lå i underslafen tok spenntak og presset opp ribbene. Men får vel skru dem fast i stedet.
Det går fint å skruve regler på veggen og legge en bunn oppå. 45x90 er unødvendig grov dimensjon, se hvordan en kjøpeseng er konstruert. Du kunne lage en ramme av planhøvlet furu, der du ved underkanten skrur en list som du kan legge en ribbebunn på isteden, som du så legger madrassen i. Her har jeg brukt ca140x22mm. Ribbebunn fra Ikea, det er hyggeligere å ligge på ribbebunn enn kryssfiner.[bilde][bilde]
Hva har du for dimensjon på listen?
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.