Jeg skal montere en takarmatur i enkelgips (i taket) som sitter på spredt cc 400 mm. Takkfestet skal festes i gipsen med 4 stk skruer med innbyrdes avstand tilsvarende hjørnene i et rektangel som er ca. 5 x 45 cm. Skruehullene i takkfestet er relativt små. Takarmaturen veier litt under 4 kg så belastningen blir bare ca. 1 kg per festepunkt (dog sitter de jo ganske nær hverandre "på kortsidene"). Hvilken type innfesting skal jeg velge? Kravene er: -skal ikke risikere å bli revet ut slik at lampen faller ned, -skal lykkes på første forsøk, -skal gjøre minimal skade på gipsen, -skal kunne fjernes uten et kjempehull i gipsen.

Må den sitte mellom glesen? En gles en krok, 6 mm hull i gipsen

Borte 5,5mm hull, i med gul eller rød plugg, skru.

Molly!

Absolutt ikke Gul eller rød plugg i gips eller plate materiale. En bra universalplugg eller molly. En Molly klarer 20-25 kg (+sikkerhetsfaktor) avhengig av hvem du spør.

Nicro Nicro skrev:
Absolutt ikke Gul eller rød plugg i gips eller plate materiale. En bra universalplugg eller molly. En Molly klarer 20-25 Kg (+sikkerhetsfaktor) avhengig av hvem du spør.
Herregud, jeg har satt opp mengder med armaturer med gul eller rød plugg. Det er klart at den går an å rive ned om man vil, men du kan rive ned alt med vold.

Enig, gul eller rød plugg-thorsmannplugg fungerer for mange ting som skal opp på en gipsvegg.

J Johan456 skrev:
Herregud, jeg har satt opp mengder med armaturer med gul eller rød plugg. Det er klart at den kan rives ned om man vil, men du kan rive ned alt med vold.
Ikke engang produsentene anbefaler farget plastplugg til gips og plate-materiale, så hvorfor anbefale den når det finnes så mange andre produkter som fungerer på en bedre måte.

Nicro Nicro skrev:
Ikke engang produsentene anbefaler farget plastplugg til gips og plateprodukter så hvorfor anbefale det når det finnes så mange andre produkter som fungerer på en bedre måte.
For det går raskt og fungerer veldig bra.

J Johan456 skrev:
For at det går raskt og fungerer mkt bra.
Tar det lengre tid å trykke inn en grå nylonplugg enn en rød plastkopp? :thinking:

J jonaserik skrev:
Må den sitte mellom lektene? En lekt en krok, 6 mm hull i gipsen
Ja: den havner mellom lektene (skal sentreres over et bord). Og takfestet med de fire hullene i hjørnene må brukes for at man skal kunne henge opp selve armaturen.

M mickekarl skrev:
Molly!
Molly føles som overkill. Dels fordi belastningen bare blir ca 1 kg per feste/skru. Dels unødvendig stort hull i gipsen når man en gang tar bort lampen.

E etompau skrev:
Enig, gul eller rød plugg-thorsmannplugg fungerer for mange ting som skal opp på en gipsvegg.
Nå er det i gipstaket lampen skal festes...

Finnes noe som kalles butterfly med og fungerer utmerket til enkelgips

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.