Jeg skal bygge et terrassegulv. Har tenkt å feste en bjelke 45*145 i sokkelen på huset. Sok­kelen består av L-element, med en sementbasert plate ytterst, og bak den 50mm isopor.
Hva finnes det av ekspanderbolt eller lignende som jeg kan bruke.

bengan6

Hei

Du må inn i platen for dette.
Lange ekspansjonsbolt fungerer bra eller lange nylonplugger fra f.eks essve http://www.essve.com/templates/EframePage.aspx?id=3535 søk på 304 318
men du må ha kontroll på eventuelle el/vann/gulvvarmerør som går der.
Samt riktig lengde så den griper i minst 50mm betong.

Hei

Takk for svaret. Er det ingen risiko for at den delen av bolten som er i frigoliten, bøyes nedover, siden frigoliten ikke har noen støttende funksjon. Altså at hele bjelken kan synke. Og dermed hele gulvet.

Jo risikoen er ganske høy, litt avhengig av valg av bolt diameter og cc avstand og belastning. Å punktere isoporen innebærer også at du får en svekkelse i det vanntette laget som isoporen også fungerer som. Funksjonen for å bolte i veggen er for det meste for at den ikke skal gli fra veggen/huset. Sett en plintrad ganske nær huset så skal det ikke være noen problemer, setter du den tilstrekkelig nær så kan du la være å bolte i veggen.

Hei

Ja, jeg går nok for det siste og lager stolpesko, kombinert med noen ekspander.

Takk for svaret

Hei

Hadde nøyaktig samme problem når vi bygde vår terrasse. Vi festet ikke den indre bærbjelken i veggen, men la den kun på betongplater. Resten av bærbjelkene ble forankret med stolpesko. (flyttet for øvrig den indre noe nærmere huset) Har fungert kjempebra i syv år ...

//Mikae

Ville det ikke vært lettest å skjære ut frigolit + betong med en diamantblad, støpe en kloss mot bunnplaten for hvert festepunkt med ekspanderbetong og deretter bore gjennom alt sammen?

Jeg brukte grove plugger og virkelig lange skruer, og så limte jeg i tillegg bærbjelken med PL400 mot sokkelelementene.

styrman 1

Det virker som et bra forslag. Hva brukte du for plugg/skruv?

bengan6

Slettet.

//KoW

brune plugg og treskrue

Borr 16mm hull gjennom kanblokken/cellplasten og ca 100mm inn i betongen, så monterer du 16mm gjengestang med kjemisk anker. Da har du skapt en god støtte for planken og gulvet.

Med hvor langt mellomrom setter man gjengestang?

Jeg satte cc 80 cm. Gjør ikke som btgarb skrev: Borr 16 mm hull, bruk 16 mm gjengestang og kjemanker. Det går ikke. Bruk 12 mm gjengestang og ankermasse. Jeg limte også med PL400 på baksiden av bjelken.

Sist redigert:
man må bore minst 2mm helst 4 mm større hull enn tykkelsen på gjengestangen. så er det viktig å få bort alt boreslam fra hullet for at det skal feste ordentlig

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.