Hei!

Første spørsmål for meg her. Jeg er fullstendig uvitende om hus, konstruksjon og bygg, men nå har vi kjøpt oss et 70-tallshus og da gjelder det jo å begynne å lære seg litt. Huset er et 160m2 rekkehus fra 1974.

Mitt spørsmål gjelder takbjelkene. De tidligere eierne har tatt frem bjelkene, men de er hule. Det høres ut som en sammen skrudd trekasse når man banker på dem.

Hva sier dere, er de bare for syns skyld eller bygde man slik på 70-tallet? Kan de fjernes?

På bildet ser dere noen av bjelkene, og skjøten mot nederstykket er tydelig.

• Soverom med hvite vegger, peluche-panda på seng og synlige svarte, hule bjelker i taket. En vifte står ved siden av en stor plakat av en sjiraff.
Det er ikke bygget en boks rundt den "riktiga" bjelken, fordi den ikke var så fin?

Hei!

Det er litt uklart. Nåværende eier har ikke tatt dem frem selv og kan ikke svare. Naturligvis spurte jeg jo ikke takstmannen heller.

Det har ligget et loftsgulv på bjelkene tidligere, ikke bare et innertak. Jeg legger ved tegninger av huset om det kan hjelpe noen.

Er det noen luke så du kan stikke opp hodet og se om det er en lignende bjelke på toppen av taket, finnes det så er disse trolig bare for syns skyld.

A
Formentlig har de kledd inn hanebjelken i takstolen for å få den til å se grovere ut, mer dekorativt:)

• Liker
Mike the Spike
  • Laddar…
Nei, det er åpnet opp i mønet. Ingen luker eller lignende igjen i det hele tatt.

Handyman 1 skrev:
Formentlig har de kledd inn hanebjelken i takkonstruksjonen for å få den til å se grovere ut, mer dekorativt:)
Ah!

finnes det noen måte å finne ut om de trengs? Går det an å få bort dem uansett?

A
Det får noen mer kyndig innen konstruksjon vurdere, finnes folk på forumet f.eks. @justusandersson :)
er nok ikke "bare" å fjerne dem.

En eventuell innkledning kan fjernes men ikke bjelken i seg, den trengs for takkonstruksjonen. Skal den bort trengs en omkonstruksjon og ombygging.

Takk alle sammen!

Jeg kommer nok tilbake fremover!

Ser ut som vegg og dørhull sitter mellom to takstoler. Går veggen helt opp i mønet har den sikkert blitt bygd etter at himlingen ble fjernet. Bør da kunne fjernes, inkludert "balk", uten risiko.
Bilder kan det ikke bli for mange av, flere fra ulike vinkler gjør vurderingen lettere. Lenken til tegning leder til Expressen?

hscn hscn skrev:
Ser ut som vegg og dørhull sitter mellom to takstoler.
...
Lenken til tegning leder til Expressen?
Lenken leder til en nedlastbar fil. Åpner du den for eksempel på telefonen, åpnes ingen egen side, men den havner ofte i en nedlastingsmeny. Siden som vises er i stedet den siste du selv var inne på. Sjekk gjerne om du kan finne tegningen i noen av menyene i nettleseren.

Når det gjelder døren, så sitter den direkte under en takstol. Jeg sender med et annet bilde så blir det enklere å se.

Vi vil ha veggen der altså, det er i så fall bare bjelkene vi vil bli kvitt, men det virker jo vanskelig.

• Rom med hvite vegger og sorte bjelker i taket. Små lyspærer henger i strenger. Kommode med leker, vifte og en person nær en dør.
Tar du ikke bort den opprinnelige takstolen er det med all sikkerhet rolig. Fant tegningen.

hscn hscn skrev:
Tar du ikke bort den opprinnelige takstolen er det med all sikkerhet i orden. Fant tegningen.
Edit: Leste litt slurvete, trodde det handlet bare om den ved døråpningen. Hanebjelkene kan du ikke fjerne, de er en viktig del av takstolen, mal dem i lys farge i stedet så blir de mer diskrete.

Sist redigert:
Den eneste rimelige forklaringen er at det er hanbjelkene som er innkledd. Som allerede påpekt kan du ikke fjerne hanbjelkene men kan fjerne innkledningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.