Nå har jeg lett og lett men finner ikke - hvordan etterisolere best utvendig på siporex planke? Vi har gavler som stikker ut på langsidene og tenker at vi skal passe på å etterisolere huset vårt fra -64 når vi bytter fasade. Hvordan gjør vi det? Type lekter/isolasjon/luftspalte etc? Vi tenker oss stående malt/beiset/lasert treplank som fasade.

En enetasjes bolig med mørk fasade, hvite vinduskarmer, hage foran og tørre hortensiabusker. Tegnet gressområde foran huset.
Noen som vet eller hvem jeg kan spørre?
Takk!

Rickard.
En Fasadplate/vestkystplate, spiklekter og panel føles vel kanskje enklest. Eps er litt bedre hvis det er stor fuktvandring, men ikke noe jeg ville hatt på huset mitt, så jeg ville heller anstrengt meg litt for å tette på innsiden hvis jeg syntes det var nødvendig. Puss og maling holder for vanlige rom.

Isolering utvendig er ganske ukomplisert og det finnes mange forskjellige metoder som fungerer.

Rickard. Rickard. skrev:
En Fasadskive/västkustskive, spiklekter og panel føles vel kanskje enklest. Eps er litt bedre om det er stor fuktvandring men inget jeg ville hatt på huset mitt så jeg ville heller anstrengt meg en anelse for å tette på innsiden om jeg synes det trengtes, Puss og farge er nok for vanlige rom.

Isolering utvendig er ganske ukomplisert og finnes masse ulike metoder som fungerer.
Takk! Skal straks kontakte dem.

Det jeg har vært bekymret for er å skape fukt som kan vandre innover (tenker jeg)

Rickard.
A AnBjaBoo skrev:
Det jeg har bekymret meg for er å skape fuktighet som kan vandre innover (tenker jeg)
Det er i prinsippet helt umulig. Det eneste mulige problemet jeg ser er at hvis veggen skulle være veldig utett, kan fukten innenfra skape problemer for det på utsiden, men jeg ser ingen direkte risiko her. Lettbetong med mineralull på utsiden er ingen uvanlig løsning, og det ville ikke overraske meg det minste om det så slik ut på din loft.

• Liker
AnBjaBoo
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Det er i prinsippet helt umulig. Det eneste mulige problemet jeg ser er at om veggen skulle være veldig utett så kan fuktigheten innenfra skape problemer for det på utsiden men jeg ser ingen direkte risiko her. Lettbetong med mineralull på utsiden er ingen uvanlig løsning og det ville ikke forundre meg det minste om det så slik ut på din loft.
Fantastisk. Neste steg blir jo å fikse ventilasjonen på loftet som vi med dette kommer til å tette til..men det får bli da - igjen Takk!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.